Sabtu, 9 April 2011

JAMES BROOKE - RAJA PUTIH SARAWAK


James Brooke adalah merupakan seorang bekas tentera yang pernah berkhidmat dengan Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI).

Selepas bersara daripada SHTI, beliau bergiat aktif dalam aktiviti perdagangan di Singapura.

Beliau telah diarahkan oleh Gabenor Singapura untuk menghantar sepucuk surat kepada Pengeran Muda Hashim di Kuching pada 1840.

Namun, keadaan di Kuching agak gawat pada ketika itu dengan pemberontakan oleh pembesar dan penduduk tempatan yang diketuai oleh Datu Patinggi Ali terhadap ketidakpuasan hati kekuasaan Kesultanan Brunei ke atas wilayah Sarawak ketika itu.

Pangeran Muda Hashim telah meminta bantuan James Brooke untuk mengekang pemberontakan tersebut dengan janji bahawa beliau akan ditawarkan jawatan gabenor jika berjaya.

James Brooke akhirnya berjaya menghapuskan pemberontakan dan dilantik sebagai Gabenor Sarawak pada tahun 1841. Beliau kemudiannya menjadi Raja Putih Sarawak sehingga 1868 yang kemudiannya digantikan oleh waris keluarganya iaitu Charles Brooke dan Charles Vyner Brooke.

Dinasti pemerintahan keluarga Brooke berakhir sebaik Sarawak diserahkan kepada British sebagai sebuah tanah jajahan sebaik tamat Perang Dunia Kedua pada tahun 1946.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan