TAJUK PANAS
SEJARAH KERTAS 2 SPM 2011
TAJUK 1 : PENINGKATAN EKONOMI & PENDIDIKAN MANUSIA
SOALAN ESEI
Huraikan faktor yang menyebabkan tamadun India mencapai perkembangan yang pesat dalam bidang perdagangan.
- Mengadakan hubungan perdagangan dengan luar.
- Contohnya hubungan dengan Macedonia, Sri Lanka, Asia Tengah dan Asia Tenggara.
- Kemunculan banyak pusat perdagangan.
- Contohnya Anga, Kalinga dan Karusa.
- Mempunyai bekalan barang dagangan yang banyak.
- Contohnya senjata, gading gajah, emas, berlian dan mutiara.
- Terdapat pelabuhan yang menghubungkan India dengan negara luar.
- Contohnya Tamralipti, Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul, Kalyan dan Cambay.
- Terdapat persatuan perdagangan dan perusahaan (stresthin).
- Contohnya persatuan tukang kayu, tukang logam, tukang kulit dan sebagainya. Persatuan tersebut mengawal harga, kualiti dan gaji pekerja.
- Terdapat undang-undang yang menggalakkan perdagangan.
- Contohnya undang-undang mengawal persatuan. Pelaksanaan undang-undang itu diawasi oleh raja
- Penggunaan mata wang.
- Contohnya mata wang emas pada Zaman Gupta.
- Kepesatan dalam bidang perusahaan.
- Contohnya perusahaan tekstil, kain kapas dan sutera, serta perusahaan berasaskan emas, mutiara dan batu permata.
- Pelaksanaan sistem cukai.
- Contohnya cukai hasil pertanian dan buah-buahan.
Jelaskan perbezaan antara Falsafah Pendidikan Athens dengan Falsafah Pendidikan Sparta dalam tamadun Yunani.
Falsafah Pendidikan Athens
· Bertujuan melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani.
· Bertujuan melahirkan manusia yang cemerlang.
· Bertujuan melahirkan manusia yang dapat memberi sumbangan kepada negara.
· Bertujuan melahirkan manusia yang mahir dalam pelbagai aspek.
· Pendidikan Athens menekankan kemahiran dalam semua aspek seperti sukan, muzik, kesusasteraan, seni berpidato,membaca, menghafal dan menulis.
Falsafah Pendidikan Sparta
· Bertujuan melahirkan tentera yang gagah dan berani.
· Bertujuan melahirkan rakyat yang setia kepada negara kotanya.
· Bertujuan melahirkan tentera yang mahir menggunakan senjata.
· Pendidikan Sparta mementingkan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan senjata.
Jelaskan sistem pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan agama Buddha pada Zaman Vedik di India.
Pendidikan berteraskan agama Hindu
· Didominasikan oleh kaum lelaki sahaja.
· Wanita tidak berpeluang mendapat pendidikan.
· Mempelajari kitab Veda.
· Menggunakan bahasa Sanskrit
· Menggunakan kaedah hafalan
- Pendidikan dijalankan di rumah dan istana
- Disampaikan oleh Brahmin
Pendidikan berteraskan agama Buddha
- Bermula selepas tahun 100 S.M.
- Bertujuan menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
- Mempelajari hukum agama
- Mengamalkan nilai-nilai murni dalam agama
- Menyediakan pendidikan peringkat tinggi
- Pendidikan tinggi Buddha diberikan di Kolej Brahman
- Pendidikan tinggi bertujuan melahirkan Brahmin yang berilmu pengetahuan
- Universiti Nalanda ditubuhkan untuk Brahmin melanjutkan pelajaran
- Untuk menjadi Brahmin, seseorang harus menghafal buku agama, ritual, mantera dan lagu agama
- Brahmin juga dikehendaki menghafal karya sains dan falsafah
- Universiti Nalanda juga memberikan pendidikan duniawi.
- Penuntut mempelajari ilmu sains.
- Pendidikan duniawi bertujuan mengatasi buta huruf.
- Pendidikan juga bertujuan untuk membolehkan seseorang menjawat jawatan dalam pentadbiran
SOALAN STRUKTUR
Apakah punca yang menyebabkan negara kota di Yunani memberikan tumpuan kepada bidang perdagangan ?
· Keadaan muka bumi Yunani bergunung-ganang
- Muka buminya tidak sesuai untuk pertanian
- Tanahnya tidak subur untuk pertanian
- Kekurangan bekalan makanan
- Bertujuan untuk mendapatkan makanan dari luar
- Wujudnya peningkatan perdagangan dengan negara luar
- Orang Yunani berjaya menguasai jalan laut.
- Athens menjadi pusat pengumpulan barangan dari Timur
Nyatakan kemajuan dalam bidang pertanian yang dicapai oleh masyarakat Dinasti Shang di China.
- Penggunaan tenggala.
- Penggunaan batas
- Penggunaan penggunaan kolar kuda.
- Penciptaan alat pertanian.
- Pengenalan penanaman secara bergilir.
- Pengenalan sistem teres untuk pertanian
- Pembinaan terusan untuk pengairan dan pengawalan banjir.
Sebutkan dua kesan yang berlaku di Rom hasil daripada penekanannya terhadap ilmu yang praktikal.
· Banyak infrastruktur dan kemudahan awam dibina.
· Masyarakat menikmati hidup yang sejahtera.
· Pendidikan Rom menimba ilmu daripada tamadun Yunani
· Pusat pendidikan bertambah
· Ilmu pengetahuan berkembang
· Banyak jurutera dihasilkan
· Ramai ahli falsafah dilahirkan
· Ramai sejarawan menulis tentang sejarah Rom.
Berikan dua aspek kemahiran yang ditekankan melalui pendidikan rendah dan menengah dalam tamadun China.
Pendidikan peringkat rendah
· Mengenal tulisan ideogram
· Menghafal tulisan ideogram
· Mmenghafal buah buku suci.
Pendidikan peringkat menengah
· Menulis karangan
· Mempelajari sastera
TAJUK 2 : KERAJAAN BANI UMAIYAH DAN ABBASIYAH
SOALAN STRUKTUR
Apakah sebab pusat pentadbiran kerajaan Bani Umaiyah dipindahkan dari Damsyik, Syria ke Cordova, Sepanyol ?
- Kerajaan Bani Umaiyah di Damsyik telah runtuh
- Gerakan Abbasiyah menggulingkan kerajaan Bani Umaiyah
- Gerakan Bani Abbasiyah menghapuskan keturunan Bani Umaiyah
- Hampir semua kerabat Bani Umaiyah dibunuh.
- Abdul Rahman melarikan diri ke Sepanyol
· Beliau mengasaskan kerajaan Bani Umaiyah di Cordova
Nyatakan faktor yang menyebabkan keruntuhan kerajaan Bani Umaiyah di Damsyik.
- Gerakan Bani Abbasiyah
- Perasaan tidak puas hati golongan mawali.
- Golongan mawali (orang Islam bukan berketurunan Arab) didiskriminasikan.
- Mereka tidak mendapat jawatan.
- Mereka dikenakan cukai yang lebih tinggi.
- Kelemahan pemimpin.
- Khalifah telah mengabaikan tanggungjawabnya.
- Khalifah mengabaikan ajaran Islam.
- Masyarakat tidak puas hati terhadap cara pemilihan khalifah.
- Pemilihan khalifah mengikut sistem warisan ditentang orang Islam.
- Penentangan golongan syiah dan khawarij.
Berikan dua pembaharuan yang diperkenalkan oleh pemerintah kerajaan Bani Umaiyah dalam bidang pentadbiran.
· Memperkenalkan Sistem Khalifah.
· Mengamalkan cara perlantikan khalifah melalui warisan.
· Memperkenalkan Sistem Wazarah.
· Melantik Wazir mengetuai sistem pentadbiran pusat.
· Melantik Gabenor mengetuai pentadbiran wilayah.
· Memperkenalkan Sistem Urus Setia.
· Melantik pegawai untuk menguruskan pentadbiran.
· Membahagikan pentadbioran kepada lima bahagian iaitu bahagian surat menyurat, bahagian cukai, bahagian ketenteraan, bahagian polis dan bahagian kehakiman.
· Memperkenalkan Sistem Hijabah.
· Menugaskan pegawai memeriksa orang yang mahu menemui khalifah.
· Menugaskan pegawai mengawal keselamatan khalifah.
· Menubuhkan empat jabatan – Jabatan Cukai, Jabatan Surat Menyurat, Jabatan Urusan Am, dan Jabatan Urusan Cop Mohor Pemerintah
· Memperkemaskan sistem ketenteraan.
· Menubuhkan Diwanul Jundi (Jabatan Ketenteraan).
· Menubuhkan angkatan tentera darat dan tentera laut.
Sebutkan dua kejayaan yang dicapai oleh kerajaan Bani Umaiyah dalam bidang ekonomi.
- Menubuhkan Baitulmal.
Mengurus pendapatan dan perbelanjaan negara.
- Menguruskan sumber kewangan Islam daripada kharaj (cukai tanah), jizyah (cukai perlindungan), zakat, usyur (cukai sebanyak 1/10 d aripada hasil pertanian) dan ghanimah (harta rampasan melalui perang).
- Menjadikan Cordova sebagai pusat perdagangan antarabangsa.
- Mengembangkan perusahaan pembuatan barangan tembikar, perhiasan daripada emas dan perak, kulit dan senjata.
- Membina sistem saliran memajukan tanah pertanian.
- Menjalankan penyelidikan benih berkualiti
SOALAN ESEI
Jelaskan latar belakang pengasasan kerajaan Bani Umaiyah.
- Diasaskan oleh Muawiyah bin Abu Sufian.
- Nama kerajaan mengambil sempena keturunan Bani Umaiyah.
- Muawiyah menerima penyerahan kuasa daripada Hasan bin Ali.
- Pemerintahan Bani Umaiyah tahap pertama berpusat di Damsyik
- Pemimpinnya ini memakai gelaran Khalifah.
- Pemerintahan tahap kedua diasaskan oleh Abdul Rahman al-Dakhil.
- Pemerintahan tahap kedua berpusat di Cordova, Sepanyol.
- Pemimpinnya memakai gelaran Amir.
Terangkan pembaharuan yang diperkenalkan oleh pemerintah kerajaan Bani Umaiyah dalam bidang pentadbiran.
· Memperkenalkan Sistem Khalifah.
· Mengekalkan Khalifah sebagai ketua pemerintah.
· Perlantikan khalifah adalah melalui warisan.
· Memperkenalkan Sistem Wazarah. Wazir mengetuai sistem pentadbiran pusat. Gabenor mengetuai pentadbiran wilayah.
· Memperkenalkan Sistem Urus Setia.
· Pegawai dilantik untuk menguruskan pentadbiran. Urusan pentadbiran dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu bahagian surat menyurat, bahagian cukai, bahagian ketenteraan, bahagian polis dan bahagian kehakiman.
· Memperkenalkan Sistem Hijabah.
· Seorang pegawai ditugaskan memeriksa orang yang mahu menemui khalifah.Pegawai akan mengawal keselamatan khalifah.
· Menubuhkan jabatan kerajaan.
· Menubuhkan empat jabatan – Jabatan Cukai, Jabatan Surat Menyurat, Jabatan Urusan Am, dan Jabatan Urusan Cop Mohor Pemerintah
· Memperkemaskan sistem ketenteraan.
· Menubuhkan Diwanul Jundi (Jabatan Ketenteraan).
· Menubuhkan angkatan tentera darat dan tentera laut.
Terangkan peranan kota Baghadad dalam bidang keilmuanpada zaman kegemilangan kerajaan Bani Abbasiyah ?
· Menjadi pusat penulisan ilmiah.
· Penulisan dijalankan mengikut tiga tahap. Tahap pertama – mencatat idea.Tahap kedua – mengumpulkan idea yang serupa atau mengumpulkan hadisTahap ketiga – mengarang dan mengatur ke dalam bab tertentu.
- Menjadi pusat penterjemahan karya asing ke dalam bahasa Arab.
- Penterjemah bekerja secara berkumpulan dan diawasi seorang penyelaras.Penterjemahan dibuat daripada bahasa Sanskrit, Suriani dan Yunani.
- Karya diterjemahkan ke dalam bahasa Arab.
- Menjadi pusat pengubahsuaian terhadap karya terjemahan.
- Sarjana Islam membuat pembaharuan dalam karya yang diterjemahkan.
- Mereka menghurai dan membuat penambahbaikan.
- Mereka memuatkan keterangan dan ulasan.
- Menjadi pusat kegiatan ulama.
- Ramai ulama terlibat dalam bidang penulisan.Ulama menyusun hadis dan menghasilkan tulisan dalam bidang fikah, tafsir, sejarah dan sebagainya
- Antara ulama terkenal ialah Imam Malik, Ibn Ishaq, Imam Abu Hanifah, Imam Syafi’i dan Imam Ahmad Ibn Hanbal.
- Ulama membuat pemisahan antara ilmu tafsir, ilmu sirah dan ilmu hadis.
- Memelihara warisan ilmu Eropah daripada lenyap.
- Menyimpan hasil penulisan Eropah ketika Eropah dilanda Zaman Gelap.
- Hasil kajian Islam telah sampai semula ke Eropah.
TAJUK 3 : PENGARUH ISLAM TERHADAP EKONOMI MASYARAKAT MELAYU TRADISIONAL
SOALAN ESEI
Mengapakah masyarakat Melayu tradisional melibatkan diri dalam aktiviti perdagangan selepas kedatangan Islam.
- Perdagangan di Laut Hindi dan Laut China Selatan dikuasai pedagang Islam.
- Islam menyarankan perniagaan adalah sumber rezeki yang besar .
- Mencontohi amalan Nabi Muhammad s.a.w.
- Menjadi saluran untuk menyebarkan Islam.
- Melaka muncul sebagai pusat perdagangan penting di Asia Tenggara.
- Kemudahan perdagangan disediakan di Melaka.
Terangkan faktor yang membantu kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan yang penting di Kepulauan Melayu.
- Kedudukan yang strategik.
- Pentadbiran yang licin dan teratur.
- Mewujudkan jawatan Laksamana dan Syahbandar .
- Undang-Undang Laut Melaka sebagai panduan dalam perdagangan.
- Sistem timbang dan sukat yang seragam.
· Penggunaan mata wang menggantikan sistem barter.
· Kemudahan di pelabuhan.
· Pelaksanaan sistem cukai yang seragam.
Jelaskan pelaksanaan CukaiTtetap dan Cukai Diraja di Melaka.
Cukai Tetap
- Dikenakan ke atas barangan yang diimport.
- Jumlah cukai telah ditetapkan oleh pemerintah.
- Pedagang dari India, Ceylon, Tanah Arab, Siam dan Pegu – enam peratus..
- Pedagang dari Jepun dan China – lima peratus.
- Pedagang diwajibkan membayar cukai sebelum urusan perniagaan dilakukan.
- Setelah cukai dibayar, urusan jual beli dapat dilakukan di bazar-bazar .
- Beras dan barang makanan dikecualikan daripada cukai.
Cukai Diraja
- Dikenakan ke atas orang asing yang menetap di Melaka.
- Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai tiga peratus.
· Orang asing dari tempat lain dikenakan cukai enam peratus.
SOALAN STRUKTUR
Apakah sebab orang Melayu mula melibatkan diri dalam perdagangan selepas kedatangan Islam.
- Perdagangan di Laut Hindi dan Laut China Selatan dikuasai pedagang Islam.
- Islam menyarankan perniagaan adalah sumber rezeki yang besar .
- Mencontohi amalan Nabi Muhammad s.a.w.
- Menjadi saluran untuk menyebarkan Islam.
- Melaka muncul sebagai pusat perdagangan penting di Asia Tenggara.
- Kemudahan perdagangan disediakan di Melaka.
Nyatakan faktor yang menyebabkan Melaka menjadi pusat perdagangan yang penting di Kepulauan Melayu.
- Kedudukan yang strategik.
- Pentadbiran yang licin dan teratur.
- Mewujudkan jawatan Laksamana dan Syahbandar .
- Undang-Undang Laut Melaka sebagai panduan dalam perdagangan.
- Sistem timbang dan sukat yang seragam.
· Penggunaan mata wang menggantikan sistem barter.
· Kemudahan di pelabuhan.
· Pelaksanaan sistem cukai yang seragam.
Sebutkan dua mata wang yang digunakan untuk urusan perdagangan di Melaka.
- Wang timah Melaka.
- Wang timah Johor.
- Wang timah Kedah.
- Wang emas Johor
- Wang emas Kelantan
Nyatakan pengaruh Islam yang terdapat pada mata wang negeri Melayu.
- Tertulis nama sultan yang mengeluarkan mata wang tersebut.
- Terdapat tarikh Islam pada mata wang itu.
- Ditulis dengan tulisan jawi / Arab
- Tertulis gelaran Islam – Khalifatul Muslimin dan sebagainya
Bagaimanakah Cukai Tetap dan Cukai Diraja dilaksanakan di Melaka ?
Cukai Tetap
- Dikenakan ke atas barangan yang diimport.
- Jumlah cukai telah ditetapkan oleh pemerintah.
- Pedagang dari India, Ceylon, Tanah Arab, Siam dan Pegu – enam peratus..
- Pedagang dari Jepun dan China – lima peratus.
- Pedagang diwajibkan membayar cukai sebelum urusan perniagaan dilakukan.
- Setelah cukai dibayar, urusan jual beli dapat dilakukan di bazar-bazar .
- Beras dan barang makanan dikecualikan daripada cukai.
Cukai Diraja
- Dikenakan ke atas orang asing yang menetap di Melaka.
- Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai tiga peratus.
· Orang asing dari tempat lain dikenakan cukai enam peratus.
TAJUK 4 : DASAR BRITISH TERHADAP PERTANIAN
SOALAN STRUKTUR
Apakah dasar pemilikan tanah yang diamalkan dalam masyarakat Melayu sebelum penjajahan British di negara ini.
· Tanah di bawah bidang kuasa pembesar
· Tanah yang mahu diusahakan mesti mendapat kebenaran pembesar Melayu
· Tanah menjadi sumber ekonomi pembesar Melayu
· Tanah mencerminkan kedudukan sosial pembesar Melayu
· Tanah menjadi milik orang yang mengerjakan tanah tersebut
· Tanah boleh diwarisi oleh generasi terkemudian
Mengapakah penjajah British memperkenalkan geran tanah ?
- Supaya sesuai dengan sistem pemilikan tanah di Barat.
- Supaya sistem pemilikan tanah masyarakat Melayu mempunyai rekod.
- Geran menjadi bukti pemilikan tanah.
- Geran mengesahkan hak pemilikan tanah.
- Geran tanah memudahkan urusan berkaitan tanah.
- Tanah bergeran boleh dijadikan cagaran untuk mendapatkan pinjaman.
Nyatakan kandungan Akta Tanah Simpanan Melayu 1913.
- Residen mempunyai kuasa mengisytiharkan kawasan Tanah Simpanan Melayu
- Tanah Simpanan Melayu tidak boleh dijual kepada orang bukan Melayu.
- Tanah Simpanan Melayu tidak boleh ditukar milik kepada orang asing
- Tanah Simpanan Melayu tidak boleh di tanam dengan tanaman komersil
Apakah tujuan penjajah British memperkenalkan Akta Tanah Simpanan Melayun 1913 ?
- Menjamin masa depan politik, ekonomi dan sosial orang Melayu
- Mengelakkan tanah orang Melayu bertukar milik kepada orang asing
- Memberi kuasa kepada Residen mengisytiharkan Tanah Simpanan Melayu
- Menyekat daripada tanah orang Melayu dijual kepada orang bukan Melayu
- Melindungi kepentingan ekonomi penjajah
- Menyekat orang Melayu menanam tanaman komersil
Berikan dua kesan yang berlaku ke atas masyarakat Melayu akibat pengenalan undang-undang tanah.
- Tanah dibahagikan mengikut kegunaan dan nilai komersilnya.
- Cukai tanah bergantung kepada jenis tanah.
- Tanah yang diusahakan tidak perlu mendapat kebenaran pembesar Melayu.
- Kegiatan mengutip hasil hutan perlu mendapat kebenaran Pejabat Tanah
- Residen berhak menentukan jumlah kawasan konsesi kepada pemodal
- Urusan berkaitan tanah dibayar dengan wang
- Masyarakat tempatan terpaksa meminjam wang daripada orang tengah
- Orang Melayu terpaksa menjual tanah untuk menjelaskan hutang
SOALAN ESEI
Mengapakah penjajah British memperkenalkan peraturan tanah berasaskan peraturan tanah di Britain ?
- Supaya sesuai dengan sistem pemilikan tanah di Barat.
- Supaya sistem pemilikan tanah masyarakat Melayu mempunyai rekod.
- Geran menjadi bukti pemilikan tanah.
- Geran mengesahkan hak pemilikan tanah.
- Geran tanah memudahkan urusan berkaitan tanah.
- Tanah bergeran boleh dijadikan cagaran untuk mendapatkan pinjaman.
Terangkan langkah yang dilaksanakan oleh penjajah British untuk menyekat orang Melayu melibatkan diri dalam penanaman getah.
- Melarang penanaman getah dalam kawasan Tanah Simpanan Melayu.
- Melarang penanaman getah di atas tanah padi.
· Menaikkan premium permohonan tanah baru untuk penanaman getah.
- Melarang pembukaan tanah baru untuk penanaman getah.
- Menghadkan pengeluaran getah oleh pekebun kecil.
- Menetapkan kuota lebih rendah kepada pekebun kecil.
- Meminggirkan orang Melayu dalam skim perladangan.
· Tidak menawarkan bantuan teknikal dan kewangan kepada pekebun kecil.
Nyatakan bukti yang menunjukkkan bahawa penjajah British mengabaikan orang Melayu dalam bidang ekonomi.
- Mahu mengekalkan orang Melayu sebagai golongan petani.
- Melarang orang Melayu melibatkan diri dalam perusahaan getah.
- Menyekat orang Melayu menanam getah melalui Enakmen Tanah Padi 1917.
- Memberikan kuota yang rendah kepada pekebun kecil melalui Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa.
- Melarang membuka tanah baru untuk penanaman getah.
- Polisi British menggalakkan pelabur Eropah telah meminggirkan golongan pekebun kecil.
- Insentif kewangan dan bantuan teknikal tidak ditawarkan kepada pekebun kecil.
TAJUK 5 : PENGENALAN BIROKRASI BARAT DI ASIA TENGGARA
SOALAN STRUKTUR
Sebutkan dua ciri birokrasi Barat di Asia Tenggara.
· Penubuhan kerajaan pusat
· Melantik Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir
· Pentadbiran dijalankan melalui biro (jabatan)
· Pegawai-pegawai Barat dilantik sebagai ketua biro
· Pengenalan undang-undang Barat
Nyatakan sistem pentadbiran Union IndoChinoise yang dilaksanakan oleh Perancis di IndoChina.
· Menubuhkan kerajaan pusat – Persekutuan IndoChina (Union Indochinoise)
· Kerajaan tempatan diberi kuasa autonomi.
· Kerajaan pusat tidak mencampuri urusan pentadbiran kerajaan tempatan.
· Kerajaan tempatan perlu membayar cukai dan kerahan tenaga
· Melantik Gabenor Jeneral mengetuai pentadbiran pusat.
· Gabenor Jeneral bertanggungjawab kepada Pejabat Tanah Jajahan di Paris
· Gabenor Jeneral dibantu Leftenan Gabenor,
· Leftenan Gabenor menjadi pemerintah wilayah jajahan atau wilayah naungan.
· Leftenan Gabenor dibantu oleh Residen Jeneral dan Residen Wilayah.
· Perancis menubuhkan jabatan (biro).
· Perancis melantik pegawai Barat mengetuai jabatan.
· Perancis menguatkuasakan undang-undang Perancis.
· Rang undang-undang IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis.
Mengapakah Sistem Encomienda yang diperkenalkan oleh Sepanyol ditentang oleh penduduk Filipina ?
· Mengenakan cukai yang tinggi
· Mengenakan kerahan tenaga kepada penduduk
Berikan dua kesan birokrasi Barat terhadap masyarakat di Asia Tenggara.
- Penubuhan Kerajaan Pusat
· Pentadbiran dibahagikan kepada pentadbiran pusat dan pentadbiran tempatan
· Pentadbiran pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral / Pesuruhjaya Tinggi.
· Pembesar tradisional di peringkat pusat dihapuskan.
- Terhapusnya institusi raja
- Raja kehilangan kuasa
- Fungsi raja sebagai penaung agama dihapuskan.
- Pentadbiran dijalankan melalui biro (jabatan).
· Beberapa jabatan ditubuhkan
· Pegawai-pegawai Barat dilantik menjalankan pentadbiran.
· Pembesar tempatan hilang kuasa.
- Pengenalan sistem undang-undang Barat.
· Rang undang-undang di tanah jajahan diluluskan di negara penjajah.
· British memperkenalkan sistem kehakiman Barat.
· Pengenalan sistem cukai.
- Raja menerima penasihat Barat
SOALAN ESEI
Jelaskan sistem pemerintahan tradisional di negara Asia Tenggara sebelum penjajahan Barat.
· Mengamalkan pemerintahan beraja.
· Raja berkuasa mutlak.
· Raja mengetuai pentadbiran, undang-undang dan urusan agama.
· Raja dibantu oleh pembesar pusat dan pembesar tempatan.
· Raja memberi kuasa penuh kepada pembesar tempatan.
Terangkan ciri birokrasi yang diperkenalkan oleh penjajah Barat di tanah jajahannya di Asia Tenggara.
- Penjajah Barat menubuhkan kerajaan pusat.
- Contohnya Union indochinoise, Negeri Selat, Negeri Melayu Bersekutu dll.
- Tanah jajahan mempunyai pemerintahan pusat dan pemerintahan tempatan.
- Gabenor Jeneral menjadi pemerintah tertinggi di peringkat pusat
- Gabenor Jeneral dibantu oleh Datuk Bandar dan Gabenor Kecil.
· Penjajah menubuhkan jabatan (biro) untuk melicinkan pentadbiran.
· Contohnya Jabatan Pelajaran, Jabatan Pertanian dan sebagainya.
· Pegawai-pegawai Barat dilantik mengetuai jabatan.
· Pembesar tempatan dihapuskan.
· Penjajah melaksanakan undang-undang Barat di Filipina.
· Undang-undang diluluskan di negara penjajah.
· Contohnya peraturan cukai.
Nyatakan kesan birokrasi Barat terhadap masyarakat di Asia Tenggara.
- Penubuhan Kerajaan Pusat
· Pentadbiran dibahagikan kepada pentadbiran pusat dan pentadbiran tempatan
· Pentadbiran pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral / Pesuruhjaya Tinggi.
· Pembesar tradisional di peringkat pusat dihapuskan.
- Terhapusnya institusi raja
- Raja kehilangan kuasa
- Fungsi raja sebagai penaung agama dihapuskan.
- Pentadbiran dijalankan melalui biro (jabatan).
· Beberapa jabatan ditubuhkan
· Pegawai-pegawai Barat dilantik menjalankan pentadbiran.
· Pembesar tempatan hilang kuasa.
- Pengenalan sistem undang-undang Barat.
· Rang undang-undang di tanah jajahan diluluskan di negara penjajah.
· British memperkenalkan sistem kehakiman Barat.
· Pengenalan sistem cukai.
- Raja menerima penasihat Barat
TAJUK 6 : LANGKAH PEMBENTUKAN MALAYSIA 1963
SOALAN ESEI
Jelaskan faktor yang mendorong pembentukan Malaysia pada tahun 1963.
Faktor Politik
- Pengaruh komunis di Singapura
- Parti Barisan Sosialis memenangi pilihan raya Sosialis adalah gerakan berhaluan kiri.
- Kebangkitan Barisan Sosialis melemahkan Parti PAP pimpinan Lee Kuan Yew.
- Kebangkitan Barisan Sosialis menggugat rancangan British untuk memberi kemerdekaan kepada Singapura.
- Lee Kuan Yew mendesak British menggabungkan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu.
- Pengalaman Persekutuan Tanah Melayu membanteras pengaruh PKM dapat membantu Singapura menghadapi ancaman komunis.
- Ancaman komunis di Sarawak
- Clandestine Communist Organization (CCO) mahu menjadikan Sarawak sebagai negara komunis.
- Untuk mempercepatkan kemerdekaan Sarawak, Sabah Singapura dan Brunei.
- Proses dekolonisasi British terhadap negeri belum membangun.
- Perhimpunan Agung PBB, mengusulkan agar tanah jajahan dimerdekakan.
- Mewujudkan kestabilan politik di rantau Asia Tenggara
- Pembentukan Malaysia dapat menghalang pengaruh komunis di Singapura dan Borneo.
- British mahu memastikan kepentingan politiknya terus terkawal.
Faktor Ekonomi
- Dapat mewujudkan pasaran yang luas.
- Menggalakkan pelaburan.
- Menggalakkan perkembangan industri pertanian.
- Mewujudkan kerjasama serantau dalam bidang ekonomi.
- Dapat memanfaatkan sumber yang ada di negeri-negeri.
- Memajukan negeri-negeri yang belum membangun.
- Mewujudkan kesepakatan antara Persekutuan Tanah Melayu dengan Sarawak, Sabah dan Singapura untuk memajukan negeri masing-masing demi kepentingan bersama.
Faktor Sosial
· Mengimbangkan jumlah dan kadar pertumbuhan kaum .
Terangkan usaha yang dilakukan oleh kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dan pihak British untuk menarik sokongan rakyat Sarawak dan Sabah terhadap pembentukan Malaysia.
- Tunku Abdul Rahman mengadakan lawatan ke Sarawak dan Sabah.
- Menerangkan konsep, tujuan dan matlamat penubuhan Malaysia.
- Mengadakan rundingan antara pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu dengan pegawai British di Sarawak dan Sabah.
- Menubuhkan Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK).
- Menerangkan tentang gagasan Malaysia, mengumpul pandangan penduduk dan menggalakkan kegiatan ke arah pembentukan Malaysia.
- Mengadakan mesyuarat JPPK.
- Sebanyak empat kali – di Jesselton, Kuching, Kuala Lumpur dan Singapura.
- JPPK mengemukakan memorandum kepada Suruhanjaya Cobbold.
- Memorandum tersebut mengandungi pandangan rakyat Sarawak dan Sabah untuk dimasukkan dalam perlembagaan baru.
- Menubuhkan Suruhanjaya Cobbold.
- Meninjau pandangan rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia.
- Mengemukakan cadangan perlembagaan Malaysia yang baru
- Menubuhkan Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK)
- Memperincikan cadangan-cadangan Suruhanjaya Cobbold.
- Menerangkan penubuhan Malaysia kepada rakyat Sarawak dan Sabah..
- JAK mengadakan mesyuarat membincang hak penduduk Sarawak dan Sabah.
- Setiausaha PBB menubuhkan perwakilan Malaysia ke PBB.
- Wakil PBB meninjau sekali lagi pendapat rakyat Sarawak dan Sabah
Nyatakan faedah yang diperoleh Sarawak dan Sabah dengan menyertai Persekutuan Malaysia.
- Memperoleh kemerdekaan lebih cepat
- Dapat membendung ancaman komunis
- Dapat mewujudkan pasaran yang lebih luas
- Meningkatkan pelaburan
- Menggalakkan industri pertanian
- Dapat memanfaatkan sumber yang ada
- Menambahkan kecekapan pentadbiran
- Dapat mewujudkan perpaduan
- Dapat mengimbangkan jumlah kaum
SOALAN STRUKTUR
Apakah peranan Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK)
- Menerangkan kepada orang ramai tentang gagasan Malaysia.
- Mengumpulkan pandangan penduduk tentang pembentukan Malaysia.
- Menggalakkan kegiatan ke arah pembentukan Malaysia.
- Mengadakan beberapa mesyuarat tentang pembentukan Malaysia.
- Mengemukakan memorandum pembentukan Malaysia kepada Suruhanjaya Cobbold.
- Mempertimbangkan pandangan rakyat Sarawak dan Sabah tentang pembentukan Malaysia.
- Mengemukakan cadangan rakyat Sarawak dan Sabah untuk dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
Nyatakan tanggungjawab Suruhanjaya Cobbold untuk menjayakan pembentukan Malaysia.
- Meninjau pendapat rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia.
- Menilai pendapat rakyat Sarawak dan Sabah
- Mengemukakan cadangan rakyat Sarawak dan Sabah kepada pihak British.
- Menerima memorandum yang dikemukakan oleh pelbagai pertubuhan.
- Mengemukakan laporan memorandum kepada kerajaan British.
- Mengemukakan cadangan perlembagaan baru bagi Malaysia.
Sebutkan tugas Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) ke arah pembentukan Malaysia.
· Menerangkan penubuhan Malaysia kepada rakyat Sarawak dan Sabah.
· Memperincikan cadangan Suruhanjaya Cobbold tentang Perlembagaan Malaysia.
· Mengadakan mesyuarat bagi mewajarkan kemasukan Sarawak dan Sabah ke dalam Persekutuan Malaysia.
· Membincangkan hak dan kepentingan penduduk Sarawak dan Sabah.
Mengapakah Perwakilan Malaysia ke Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNMM) dibentuk ?
- Wakil PBB meninjau sekali lagi pendapat rakyat Sarawak dan Sabah.
- Mengesahkan pendirian rakyat Sarawak dan Sabah untuk menyertai Malaysia
- Menyelesaikan ketegangan antara Malaysia dengan Filipina dan Indonesia
Berikan dua perkara yang dituntut oleh penduduk Sabah melalui Perkara 20 dalam Akta Malaysia.
- Ketua Negeri
- Bahasa Kebangsaan
- Kedudukan istimewa penduduk asal
- Hal ehwal imigresen
- Kerakyatan
- Peruntukan kewangan
- Pelajaran
TAJUK 7 : PILIHAN RAYA DI MALAYSIA
SOALAN STRUKTUR
Apakah maksud pilihan raya ?
- Proses memilih wakil rakyat untuk memerintah
- Proses memilih kerajaan untuk memerintah
- Pemilihan yang dilakukan secara sulit dengan menggunakan prosedur yang telus dan teratur.
- Pengiraan undi dibuat secara terbuka dan keputusannya direkodkan.
- Calon yang mendapat undi terbanyak dikira menang.
Nyatakan peranan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
- Menentukan sempadan pilihan raya
- Menjalankan pendaftaran pemilih
- Mengendalikan pilihan raya
- Menjamin pilihan raya yang adil
- Menjamin pilihan raya bebas daripada tekanan mana-mana pihak.
Berikan dua syarat untuk menjadi calon dalam pilihan raya di Malaysia.
- Warganegara Malaysia
- Berumur 21 tahun
- Bermastautin di Malaysia
- Sempurna akal
- Bukan seorang muflis
- Tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam
- Tidak pernah didenda tidak kurang daripada RM 2 000.00
- Tidak pernah dihukum penjara tidak kurang daripada 12 bulan
- Tidak membuat akuan taat setia kepada negara luar.
Apakah kelayakan untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya ?
- Namanya terdapat dalam Senarai Daftar Pemilih.
- Berumur 21 tahun.
- Bermastautin atau tidak bermastautin di Malaysia
- Tinggal di mana-mana kawasan pilihan raya Dewan Rakyat atau DUN.
· Boleh mengundi dalam sebuah kawasan pilihan raya sahaja.
Nyatakan kepentingan pilihan raya.
- Meneruskan amalan demokrasi
- Mengiktiraf hak asasi manusia
- Memilih kerajaan yang bertanggungjawab
- Memilih wakil rakyat
- Membentuk pemerintahan yang cekap
- Peluang untuk menukar kerajaan jika tidak disukai
SOALAN ESEI
Jelaskan perbezaan antara pilihan raya umum dengan pilihan raya kecil.
Pilihan raya umum
- Diadakan untuk memilih ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri
- Diadakan serentak di seluruh Malaysia
- Di Sabah dan Sarawak, pilihan raya umum bagi Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri diadakan secara berasingan.
Pilihan raya kecil
- Diadakan apabila berlaku kekosongan mana-mana kerusi Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.
- Kekosongan mungkin disebabkan kematian, perletakan jawatan dan perlucutan jawatan.
- Diadakan dalam tempoh 60 hari bagi Semenanjung Malaysia dan 90 hari bagi Sabah dan Sarawak
Terangkan proses pilihan raya di Malaysia.kan
- Suruhanjaya menetapkan tarikh penamaan calon dan pengundian.
- Penamaan calon yang bertanding
- Parti yang bertanding menyediakan manifesto
- Pihak yang bertanding melancarkan kempen pilihan raya.
- SPR mengumumkan tempat pengundian dan tempat pengiraan undi.
- Pemberian kertas undi kepada pengundi.
- Kertas undi diberikan kepada pengundi di tempat pengundian.
- Kertas undi mengandungi lambang parti calon yang bakal dipilih oleh pengundi.
- Pembuangan undi.
- Calon akan memangkah calon pilihannya pada kertas undi.
- Kertas undi kemudiannya dimasukkan ke dalam peti undi.
- Pengiraan undi.
- Pengumuman keputusan pilihan raya oleh pegawai pilihan raya.
Apakah peranan SPR dalam mewujudkan pilihan raya yang adil di negara kita.
- Pemilihan dilakukan secara sulit
Pemilihan dilakukan dengan menggunakan prosedur yang telus dan teratur.
- Pengiraan undi dibuat secara terbuka
- Keputusan pilihan raya direkodkan.
- Menentukan sempadan pilihan raya
- Menjalankan pendaftaran pemilih
- Menjamin pilihan raya bebas daripada tekanan mana-mana pihak
- Membenarkan kempen pilihan raya
- Melayan semua calon dengan adil
TAJUK 8 : DASAR PERPADUAN KEBANGSAAN
SOALAN ESEI
Terangkan langkah yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.
- Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1965 untuk memajukan bahasa Melayu.
- Melancarkan “Minggu Bahasa” dan “Bulan Bahasa” untuk menggalakkan penggunaan bahasa Melayu.
- Melancarkan slogan “Bahasa Jiwa Bangsa” pada 1960 untuk memberi kesedaran dan menggalakkan penggunaan bahasa.
- Menubuhkan sekolah menengah yang berpengantar bahasa Melayu.
- Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan pada 1967.
- Menukarkan bahasa pengantar di sekolah menengah Inggeris kepada bahasa kebangsaan pada 1970.
- Menubuhkan Universiti Kebangsaan Malaysia pada 1977. Langkah ini menunjukkan bahawa bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu.
- Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua sekolah bermula pada tahun 1982.
- Menggunakan bahasa Melayu di mahkamah bermula pada 1990.
Jelaskan matlamat Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
- Penggubalan Dasar Kebudayaan Kebangsaan bertujuan untuk menjadi panduan dalam membentuk dan mengekalkan identiti negara Malaysia
- Bertujuan memperkukuhkan perpaduan melalui kebudayaan.
- Untuk memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan.
- Matlamatnya untuk memperkaya dan mempertingkatkan kualiti kehidupan.
- Bertujuan menseimbangkan aspek kemanusiaan dan kerohanian dengan pembangunan sosioekonomi.
Mengapakah sukan berupaya memupuk perpaduan di negara kita ?
· Sukan tidak mengira ideologi.
· Dapat menyemarakkan semangat patriotik di kalangan rakyat.
· Aktiviti sukan tidak menghadkan penyertaan kepada sesuatu kaum.
· Membuka peluang yang luas kepada mereka yang berminat.
· Aktiviti kokurikulum yang digalakkan di sekolah.
- Majlis Sukan Sekolah-Sekolah telah ditubuhkan di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan untuk menggalakkan aktiviti sukan.
· Temasya Sukan Malaysia (SUKMA) diadakan dua tahun sekali
· untuk mengeratkan perpaduan antara kaum dan hubungan antara negeri.
SOALAN STRUKTUR
Apakah kedudukan Bahasa Melayu mengikut Perlembagaan Malaysia ?
- Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
- Bahasa Melayu hendaklah digunakan bagi tujuan rasmi.
- Kerajaan boleh menggunakan dokumen yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu untuk tujuan yang difikirkan perlu.
- Bahasa Melayu menjadi alat untuk menjamin perpaduan.
Nyatakan langkah yang dilaksanakan untuk memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.
- Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1965.
- Melancarkan “Minggu Bahasa”
- Melancarkan “Bulan Bahasa”
- Melancarkan slogan “Bahasa Jiwa Bangsa”
- Menubuhkan sekolah menengah yang berpengantar bahasa Melayu.
- Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan pada 1967.
- Menukarkan bahasa pengantar di sekolah menengah Inggeris kepada bahasa kebangsaan pada 1970.
- Menubuhkan Universiti Kebangsaan Malaysia pada 1977.
- Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua sekolah bermula pada tahun 1982.
- Menggunakan bahasa Melayu di mahkamah bermula pada 1990.
Berikan dua ciri Kebudayaan Kebangsaan.
- Kebudayaan Melayu sebagai tunjang
- Unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai boleh diterima
· Islam sebagai unsur yang terpenting
Apakah matlamat kerajaan menggubal Dasar Kebudayaan Kebangsaan ?
- Menjadi panduan dalam membentuk kebudayaan negara
- Menjadi identiti negara Malaysia
- Memperkukuhkan perpaduan melalui kebudayaan.
- Memelihara keperibadian kebangsaan.
- Mempertingkatkan kualiti kehidupan.
- Menseimbangkan aspek kemanusiaan dan kerohanian dengan pembangunan sosioekonomi.
- Memupuk perpaduan
Mengapakah sukan boleh memupuk perpaduan ?
· Sukan tidak mengira ideologi.
· Dapat menyemarakkan semangat patriotik di kalangan rakyat.
· Aktiviti sukan tidak menghadkan penyertaan kepada sesuatu kaum.
· Membuka peluang yang luas kepada mereka yang berminat.
· Aktiviti kokurikulum yang digalakkan di sekolah.
- Majlis Sukan Sekolah-Sekolah telah ditubuhkan di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan untuk menggalakkan aktiviti sukan.
· Temasya Sukan Malaysia (SUKMA) diadakan dua tahun sekali
· untuk mengeratkan perpaduan antara kaum dan hubungan antara negeri.
TAJUK 9 : BLOK DUNIA DAN PERANG DINGIN
SOALAN ESEI
Jelaskan perbezaan ideologi kapitalis dengan ideologi komunis.
- Pemerintahan negara blok kapitalis dijalankan secara demokratik.
- Negara blok komunis menjalankan pemerintahan secara diktator.
- Pemilihan kerajaan blok kapitalis melalui pilihan raya.
- Hanya Parti Komunis sahaja yang diiktiraf di negara blok komunis.
- Blok kapitalis membuka peluang perniagaan kepada persendirian.
- Orang persendirian boleh memiliki perniagaan.
- Di Negara komunis, perniagaan dimiliki dan diurus oleh kerajaan
- Negara blok kapitalis memberi kebebasan individu sepenuhnya.
- Negara blok komunis mengawal kebebasan individu.
Mengapakah berlakunya perang dingin ?
- Ideologi berbeza
- Fahaman politik yang berbeza
- Persaingan antara blok kapitalis dengan komunis
- Persaingan antara Amerika dengan Soviet Union.
- Mahu membuktikan kekuatan masing-masing tanpa konflik senjata
- Berusaha menyebarkan pengaruh masing-masing di Eropah dan Asia.
· Mahu memajukan kepentingan masing-masing di Eropah dan Asia
Nyatakan kesan perang dingin.
- Negara Dunia Ketiga menjadi rebutan Amerika Syarikat dan Soviet Union
- Pembentukan blok kapitalis dan blok komunis.
- Penubuhan pakatan NATO, WARSAW dan SEATO.
- Berlakunya perlumbaan senjata.
- Memberi peluang kepada negara baru membina identiti sendiri.
- Memberi peluang kepada negara baru menangani cabaran melalui hubungan antarabangsa dan serantau
SOALAN STRUKTUR
Apakah maksud blok dunia ?
- Blok Dunia merujuk kepada negara-negara yang sehaluan bersatu dan bertindak bersama untuk menjaga kepentingan ahli.
- Blok ini tampil dalam pelbagai bentuk sama ada berdasarkan aspek politik, ekonomi dan geografi.
Mengapakah wujudnya blok dunia ?
- Ideologi berbeza
- Fahaman politik yang berbeza
- Persaingan antara blok kapitalis dengan komunis
- Persaingan antara Amerika dengan Soviet Union.
- Mahu membuktikan kekuatan masing-masing tanpa konflik senjata
- Berusaha menyebarkan pengaruh masing-masing di Eropah dan Asia.
· Mahu memajukan kepentingan masing-masing di Eropah dan Asia
Berikan dua cara kuasa besar duni meluaskan pengaruhnya.
- Melalui propoganda
- Memberi bantuan pertahanan
- Memberi bantuan ekonomi
Nyatakan kesan perang dingin.
- Negara Dunia Ketiga menjadi rebutan Amerika Syarikat dan Soviet Union
- Pembentukan blok kapitalis dan blok komunis.
- Penubuhan pakatan NATO, WARSAW dan SEATO.
- Berlakunya perlumbaan senjata.
- Memberi peluang kepada negara baru membina identiti sendiri.
- Memberi peluang kepada negara baru menangani cabaran melalui hubungan antarabangsa dan serantau
Apakah langkah yang boleh dilakukan untuk mengelakkan perang dingin ?
- Wujudkan hubungan diplomatik
- Elakkan penyebaran ideologi
- Selesaikan masalah melalui rundingan
- Jangan bentuk blok dunia
- Elakkan persaingan mendapatkan pengaruh
Tiada ulasan:
Catat Ulasan