TEMA 8
|
BAB 5 KERAJAAN ISLAM MADINAH
|
TAJUK HIJRAH
|
SOALAN
STRUKTUR
(a ) Apakah maksud hijrah ?
- Perpindahan dari satu tempat ke satu tempat.
- Perpindahan orang Islam dari kota Makkah ke Madinah.
- Memperkukuhkan strategi untuk menyebarkan Islam.
- Perjuangan menegakkan kebenaran dan meninggalkan keburukan.
- Semangat ingin berubah.
- Perubahan sikap, cara berfikr dan tingkah laku
[2 markah
(b ) Orientalis Barat mendakwa
orang Islam Makkah yang berhijrah ke Madinah adalah pelarian.
Berikan dua hujah anda untuk menyangkal dakwaan tersebut.
- Penghijrahan berlaku kerana jemputan orang Madinah
- Jemputan orang Madinah dimeterai melalui perjanjian
- Orang Islam diterima dengan rela
- Ketibaan orang Islam disambut dengan meriah
- Orang Islam diberikan tempat tinggal dan dijamin keselamatan
- Nabi Muhammad s.a.w dilantik menjadi pemimpin Madinah
- Nabi Muhammad diterima oleh semua masyarakat Madinah
[2 markah]
(c) Nyatakan dua sebab berlakunya hijrah umat Islam dari Makkah ke
Madinah.
- Perintah Allah menerusi wahyu
- Pakatan untuk membunuh Nabi
- Sebagai strategi untuk meneruskan penyebaran Islam
- Suasana aman di Madinah memudahkan dakwah Islamiyah
- Mengatasi ancaman orang Quraisy.
- Mengelakkan penindasan terhadap penganut Islam
- Jemputan orang Madinah (suku Aus dan Khazraj)
- Memenuhi Perjanjian Aqabah II
- Mendamaikan masyarakat Madinah yang bermusuhan
- Mengurangkan penguasaan ekonomi oleh orang Yahudi
- Orang Madinah memerlukan pemimpin berkebolehan
- Mahu mendirikan sebuah kerajaan Islam
[2 markah]
(d) Pada pandangan anda, apakah kepentingan hijrah kepada umat Islam
pada hari ini.
- Dakwah dapat dilaksanakan secara terbuka dan aman
- Mewujudkan perdamaian antara suku Aus dan Khazraj
- Mewujudkan persaudaraan Islam antara Ansar dan Muhajirin
- Menyebabkan terbinanya Masjid al-Nabawi
- Memperkenalkan kiraan tahun Hijrah dalam takwim Islam
- Menukar nama Yathrib kepada Madinah al-Munawwarah
- Menjadikan Islam sebagai budaya hidup
- Menunjukkan sikap toleransi kaum dan tolong-menolong
- Memperlihatkan pengorbanan sahabat
- Memperlihatkan wanita berperanan menggerakkan kemajuan
- Menampakkan kebijaksanaan Nabi Muhammad s.a.w.
- Membawa kepada penubuhan negara Islam Madinah
- Mewujudkan Piagam Madinah untuk mentadbir Madinah
- Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
(e) Bagaimanakah nilai yang terdapat dalam konsep hijrah boleh diamalkan
dalam kehidupan masyarakat di negara kita
?
- Mengukuhkan semangat persaudaraan dalam kalangan masyarakat
- Tidak membezakan kedudukan ekonomi dan sosial
- Bersikap tolong membantu antara satu sama lain
- Mengutamakan semangat perpaduan kaum
- Mengamalkan hidup secara harmoni
- Sama-sama berusaha untuk mencapai kemajuan
- Mengamalkan toleransi antara kaum
- Menggalakkan kebaikan dan menghindari kejahatan
- Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah)
TAJUK : PIAGAM MADINAH
|
SOALAN
STRUKTUR
(a ) Apakah maksud Piagam Madinah ?
· Perlembagaan bertulis berkaitan
politik, ekonomi dan sosial
· Perlembagaan yang dirangka oleh Nabi
Muhammad s.a.w Perlembagaan yang berpandukan wahyu Allah
· Perlembagaan yang menjadi dasar
pemerintahan kerajaan Islam Madinah
· Perlembagaan yang mengandungi peraturan
serta tanggungjawab ketua negara dan rakyat
· Perjanjian antara ketua negara dan
rakyatnya
· Perjanjian antara orang Islam dan orang
bukan Islam
·
[1 markah]
(b ) Nyatakan kandungan
Piagam Madinah dari segi:
(i) Politik
· Nabi Muhammad s.a.w sebagai ketua
negara Islam Madinah
· Baginda berperanan sebagai ketua hakim
· Baginda menyelesaikan semua masalah
yang dihadapi oleh masyarakat Madinah
· Undang-undang Islam diguna pakai secara
menyeluruh
· Peraturan kabilah boleh diamalkan
selagi tidak bertentangan dengan Islam
· Semua masyarakat Madinah wajib mempertahankan
Madinah daripada ancaman luar
[1 markah]
(ii) Ekonomi
· Masyarakat Madinah mempunyai peluang
ekonomi sama rata
· Unsur penipuan dan riba dihapuskan
dalam perniagaan
· Masyarakat Madinah bekerjasama
memajukan negara
[1 markah]
(ii) Sosial
· Masyarakat Madinah dianggap sebagai
satu ummah
· Masyarakat Madinah tidak boleh
bermusuhan sesama sendiri
· Masyarakat Madinah bebas beragama
· Adat
tidak bertentangan dengan Islam boleh diamalkan
·
Keselamatan orang bukan Islam dijamin selagi mematuhi
Piagam Madinah
[1 markah]
(c) Berikan dua hak orang Yahudi yang diiktiraf dalam Piagam Madinah ?
· Diiktiraf sebagai rakyat Madinah
· Mempunyai hak yang sama dengan orang
Islam
· Dibenarkan tinggal di Madinah
· Bebas mengamalkan agama mereka
· Bebas mengamalkan cara hidup mereka
· Tidak boleh menimbulkan huru-hara
· Kedudukan terjamin selagi mematuhi
Piagam Madinah
· Sama-sama bertanggungjawab
mempertahankan Madinah
[2 markah]
(d) Apakah nilai yang boleh dicontohi daripada kejayaan Nabi Muhammad
s.a.w. dalam menggubal Piagam Madinah ?
· Memberi hak kepada semua anggota
masyarakat
· Berpandangan jauh dalam merangka
perlembagaan
· Menjamin keselamatan semua rakyat
· Adil dalam menjalankan dasar ekonomi
· Mengiktiraf kebebasan beragama
· Menghalang penipuan dan riba dalam
masyarakat
· Memupuk semangat berkerjasama
· Meletakkan Allah sebagai kuasa
tertinggi
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
(e) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah ciri masyarakat Madinah yang
boleh diamalkan bagi merealisasikan semangat 1Malaysia?
·
Masyarakat yang bersatu padu
·
Masyarakat hidup aman dan
harmoni
·
Masyarakat mendapat keadilan
sosial
·
Masyarakat memperoleh persamaan
hak
·
Masyarakat mempunyai persamaan
taraf .
· Masyarakat menjalani kehidupan yang
sistematik
·
Semua bangsa harus mematuhi
peraturan yang ditetapkan.
·
Masyarakat mempraktikkan
ekonomi Islam
·
Masyarakat mementingkan keadilan
·
Masyarakat
yang telus
·
Masyarakat yang bebas daripada
amalan riba, rasuah, penipuan dan
penindasan.
·
Masyarakat yang bertimbang rasa
dan bersedekah
· M Masyarakat
memiliki ekonomi yang mantap
·
M Masyarakat menjunjung perlembagaan Islam
· M Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
SOALAN ESEI
(a) Terangkan kandungan Piagam Madinah dari segi politik, ekonomi dan
sosial.
Politik
· Nabi Muhammad s.a.w sebagai ketua
negara Islam Madinah
· Baginda berperanan sebagai ketua hakim.
· Baginda menyelesaikan masalah
masyarakat Madinah.
· Undang-undang Islam diguna pakai secara
menyeluruh.
· Peraturan kabilah boleh diamalkan
selagi tidak bertentangan dengan Islam.
· Semua masyarakat Madinah wajib
mempertahankan Madinah daripada ancaman luar.
Ekonomi
· Masyarakat Madinah mempunyai peluang
ekonomi yang sama rata.
· Unsur penipuan dan riba dihapuskan
dalam perniagaan.
· Masyarakat Madinah bekerjasama
memajukan negara.
Sosial
· Masyarakat Madinah adalah satu ummah.
· Masyarakat Madinah tidak boleh
bermusuhan
· Masyarakat Madinah bebas beragama
· Adat yang tidak bertentangan dengan
Islam boleh diamalkan.
Keselamatan orang bukan Islam dijamin selagi mematuhi
Piagam Madinah.
[8 markah]
(b) Pada pandangan anda, apakah kepentingan Piagam Madinah dalam
pembentukan sebuah negara Islam
·
Kerajaan Madinah sebagai model kerajaan Islam.
·
Menjadi panduan dalam menjalankan pemerintahan Islam.
·
Menjelaskan
tentang kaedah mendirikan kerajaan – menyusun perlembagaan dahulu sebelum
mengasaskan kerajaan.
· Meletakkan Allah sebagai kuasa
tertinggi.
- Piagam Madinah dapat diterima oleh semua golongan.
- Membuktikan bahawa Islam boleh dipraktikkan dalam negara berbilang kaum.
- Mengandungi peraturan yang merangkumi dunia dan akh
- Ekonomi Islam dapat dipraktikkan – mementingkan keadilan dan ketelusan.
- Melarang amalan riba, rasuah, penipuan dan penindasan.
- Menggalakkan sifat bertimbang rasa dan bersedekah
- Masalah ekonomi orang Muhajirin dapat diatasi
- Ekonomi kerajaan Islam Madinah mula meningkat.
- Berjaya membentuk masyarakat bersatu padu dan aman
- Konsep keadilan sosial dipraktikkan di Madinah
- Berjaya menyusun kehidupan masyarakat yang sistematik.
- Kesemua bangsa mempunyai hak dalam negara Madinah
- Semua bangsa harus mematuhi peraturan yang ditetapkan.
- Negara Madinah menjadi kuat dan disegani.
- Mana-mana jawapan munasabah
[6 markah]
( c) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah ciri Piagam Madinah yang
sesuai dilaksanakan di negara Malaysia ?
· Undang-undang Islam diguna pakai secara
menyeluruh.
· Wajib mempertahankan negara daripada
ancaman luar.
· Peluang ekonomi yang sama rata.
· Unsur penipuan dan riba dihapuskan
dalam perniagaan.
· Semua masyarakat bekerjasama memajukan
negara.
· Semua kaum dianggap sebagai satu ummah.
· Tidak boleh bermusuhan sesama sendiri.
· Bebas mengamalkan agama masing-masing.
· Adat yang tidak bertentangan dengan Islam boleh
diamalkan.
·
Jaminan keselamatan selagi mematuhi peraturan negara.
·
Mana-mana
jawapan munasabah
[6 markah]
TAJUK : TEORI KEDATANGAN ISLAM KE
ASIA TENGGARA
|
SOALAN ESEI
(a) Terangkan
bukti yang menyokong teori di atas.
Teori
Kedatangan Islam Dari Semenanjung Tanah Arab
Bukti
yang dikemukakan oleh John Crawford
·
Pedagang Arab mempunyai pusat perdagangan di Canton dan Amoy.
Pedagang Arab berulang-alik ke
China.
Mereka singgah di Asia Tenggara
menunggu perubahan angin monsun.
Mereka menetap dan membina
perkampungan.
Ada yang berkahwin dengan
wanita tempatan.
Di samping berdagang mereka
menyebarkan Islam.
·
Wujudnya sebuah perkampungan Arab bernama Ta Shih di Sumatera Utara.
Ini membuktikan Islam bertapak
di Asia Tenggara sejak abad ke-7 Masihi.
Bukti
yang dikemukakan oleh Prof. Syed Naquib al-Attas
·
Persamaan kesusasteraan Asia Tenggara dengan kesusasteraan Arab.
Penggunaan perkataan Arab dalam
penulisan.
Tulisan jawi telah diambil
daripada tulisan Arab.
·
Adat resam dan kebudayaan orang Melayu dipengaruhi oleh budaya Arab.
Contohnya amalan menghormati
tetamu diambil daripada adat resam masyarakat Arab..
Contohnya tarian dabus dan
zapin berasal daripada tarian Arab
·
Karya tempatan menceritakan pengislaman raja di Asia Tenggara dilakukan
oleh syeikh dari Semenanjung Tanah Arab.
Contohnya Hikayat Raja-Raja
Pasai menceritakan pengislaman Sultan Malik al-Salih dilakukan oleh Sheikh Ismail dari Tanah Arab.
Contohnya Raja Pattani Phya Tu
Nakpa diislamkan oleh Syeikh Said dari Arab.
·
Penulisan kitab agama bahasa Melayu menggunakan gaya bahasa Arab.
Pada peringkat awal ditulis dalam bahasa Arab.
Kitab yang ditulis menggunakan sumber rujukan dari Tanah Arab.
Teori
Kedatangan Islam Melalui China
Bukti
yang dikemukakan oleh Emanuel Gadinho Eredia
- Canton menjadi pusat perniagaan pedagang Islam Arab.
Islam telah berkembang di kalangan peniaga Cina di
Canton.
Apabila peniaga Cina Islam berdagang ke Asia Tenggara,mereka
menyebarkan Islam kepada masyarakat Asia Tenggara.
Bukti
yang dikemukakan oleh S.Q. Fatimi
· Pedagang Islam dari Canton dan Amoy
berhijrah secara beramai-ramai ke Asia Tenggara pada tahun 876 M.
· Penemuan batu bersurat Terengganu di
Kuala Berang, Terengganu dan penemuan batu nisan di Pekan, Pahang
Menunjukkan bahawa Islam telah sampai ke kawasan pantai Timur Tanah Melayu.
Ketibaan Islam ke kawasan pantai Timur Tanah Melayu dibawa oleh
mubaligh China Islam menerusi Laut China Selatan.
· Unsur seni bina masjid di Nusantara
menyamai unsur seni bina di China.
Bumbung masjid mempunyai persamaan dengan bentuk bumbung pagoda.
Penggunaan atap genting China, warna merah dan kuning pada kayu kepala pintu dan tingkap
masjid menunjukkan ciri-ciri seni bina China.
Penggunaan jubin pada lantai, dinding, tangga dan kolam
air masjid adalah pengaruh daripada China.
Teori
Kedatangan Islam Melalui India
Bukti
yang dikemukakan oleh Snouck Hungronje
· Hubungan perdagangan India dengan Asia
Tenggara sudah lama terjalin
Gujerat adalah pelabuhan penting pada zaman pemerintahan Alaudin
Khilji di India yang sering dikunjungi pedagang Asia Tenggara.
Pedagang India Islam dari Gujerat dan Pantai Koromandel menyebarkan
Islam ke Asia Tenggara.
· Batu marmar batu nisan makam Malik
al-Salih
mempunyai ciri buatan India.
· Masyarakat Asia Tenggara mempunyai
hubungan rapat dengan India dari segi budaya.
Wujudnya unsur kebudayaan India dalam masyarakat di Asia Tenggara.
[10 markah]
(b) Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah cara yang digunakan oleh pedagang untuk menyebarkan
Islam di Asia Tenggara ?
- Menjadikan agama Islam sebagai tajuk perbualan.
- Menunjukkan tingkah laku yang murni / sifat mahmudah
- Sambil berdagang, pedagang menyebarkan agama Islam.
- Membawa ulama bersama mereka untuk menyebarkan Islam.
- Membuka perkampungan
- Menjadikan perkampungan pedagang sebagai pusat perbincangan tentang Islam.
- Berkahwin dengan wanita tempatan.
- Mengamalkan sifat berhemah semasa berdakwah.
- Mewujudkan hubungan baik dengan pemerintah tempatan.
- Mereka menggunakan keistimewaan yang diberikan pemerintah untuk berdakwah.
- Menggunakan jawatan syahbandar untuk sebar Islam.
- Mana-mana jawapan munasabah
[6 markah]
(c) Pada
pendapat anda, mengapakah Islam tersebar dengan mudah dalam kalangan masyarakat
di Asia Tenggara ?
- Pedagang membantu menyebarkan Islam.
- Tertarik dengan sifat mahmudah pedagang Islam
- Sikap terbuka dan kesediaan masyarakat Asia Tenggara
- Perkahwinan.siasah dan perkahwinan biasa
- Pengislaman raja dan golongan bangsawan menjadi ikutan rakyat
- Kelahiran kerajaan Islam di Asia Tenggara
- Peranan pusat kebudayaan dan keintelektualan Islam
- Peranan golongan pendakwah
- Keistimewaan agama Islam
- Agama Islam selari dengan budaya masyarakat Asia Tenggara
- Mana-mana jawapan munasabah
[4 markah]
TAJUK : PENYEBARAN ISLAM DI ASIA
TENGGARA
|
SOALAN STRUKTUR
(a) Apakah cara
yang digunakan oleh pedagang untuk menyebarkan Islam ?
- Menjadikan agama Islam sebagai tajuk perbualan.
- Menunjukkan tingkah laku yang murni / sifat mahmudah
- Sambil berdagang, pedagang menyebarkan agama Islam.
- Membawa ulama bersama mereka untuk menyebarkan Islam.
- Membuka perkampungan
- Menjadikan perkampungan pedagang sebagai pusat perbincangan tentang Islam.
- Berkahwin dengan wanita tempatan.
- Mengamalkan sifat berhemah semasa berdakwah.
- Mewujudkan hubungan baik dengan pemerintah tempatan.
- Mereka menggunakan keistimewaan yang diberikan pemerintah untuk berdakwah.
- Menggunakan jawatan syahbandar untuk sebar Islam.
[2 markah]
(b) Namakan
kerajaan Islam yang awal di Asia Tenggara.
· Kerajaan Perlak
· Kerajaan Samudera-Pasai
· Kerajaan Melaka
· Kerajaan Johor-Riau
· Kerajaan Acheh
[2 markah]
(c) Berdasarkan
pengetahuan anda, bagaimanakah pemerintah memainkan peranan dalam penyebaran
Islam ?
· Pengislama raja diikuti oleh pembesar
dan rakyat
· Mengahwinkan puteri baginda dengan raja
dari kerajaan lain
· Menakluki kawasan lain yang belum Islam
· Menaungi kerajaan kecil
· Menghantar pendakwah Islam ke jajahan
takluk
· Memberi keistimewaan kepada penganut
Islam di tanah jajahan
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
(d) Nyatakan dua
peranan pusat kebudayaan di Asia Tenggara dalam penyebaran Islam ?
- Menjadi pusat keilmuan Islam.
- Menjadi pusat pendidikan Islam
- Menjadi pusat pertemuan cerdik pandai Islam
- Menjadi pusat penterjemahan kitab Arab.
- Menjadi pusat rujukan masalah agama Islam.
- Menjadi pusat kegiatan penulisan kesusasteraan
- Menjadi tempat pengkaryaan puisi Islam.
- Menjadi tempat ulama menghasilkan karya pemikiran Islam
[2 markah]
(e) Pada pandangan anda,
apakah usaha yang boleh dilaksanakan untuk menjadikan karya kesusasteraan sebagai
alat untuk menyebarkan Islam ?
- Membanyakkan karya-karya Islam
- Mempelbagaikan hasil karya kesusasteraan
- Buku kesusasteraan dijual dengan harga murah
- Menggalakkan ulama menghasilkan karya kesusasteraan
- Karya kesusasteraan hendaklah berlandaskan Islam
- Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
TAJUK : PENYEBARAN ISLAM DI ASIA
TENGGARA
|
SOALAN ESEI
(a) Jelaskan
cara yang digunakan oleh para pedagang untuk menyebarkan Islam di Asia
Tenggara.
- Menjadikan agama Islam sebagai tajuk perbualan.
- Menunjukkan tingkah laku yang murni / sifat mahmudah
- Sambil berdagang, pedagang menyebarkan agama Islam.
- Membawa ulama bersama mereka untuk menyebarkan Islam.
- Membuka perkampungan
- Menjadikan perkampungan pedagang sebagai pusat perbincangan tentang Islam.
- Berkahwin dengan wanita tempatan.
- Mengamalkan sifat berhemah semasa berdakwah.
- Mewujudkan hubungan baik dengan pemerintah tempatan.
- Mereka menggunakan keistimewaan yang diberikan pemerintah untuk berdakwah.
- Menggunakan jawatan syahbandar untuk sebar Islam.
[8 markah]
(b) Terangkan
peranan kerajaan Melaka dan Acheh dalam menyebarkan
Islam di Asia Tenggara.
Kerajaan Melayu Melaka
· Kerajaan Melayu Melaka (Bendahara Tun
Perak ) menakluki kawasan di pesisiran pantai di Sumatera.
Sultan Melaka menghantar ulama untuk menyebarkan Islam di
tanah jajahannya.
Sultan Melaka memberi keistimewaan kepada penganut Islam di tanah jajahannya.
·
Menjadi pusat kegiatan penulisan kesusasteraan saduran
Arab.
Contohnya ialah Hikayat Muhammad Ali Hanafiah, Hikayat Amir
Hamzah dan Hikayat Nabi Bercukur.
Kerajaan Acheh
· Acheh berusaha menghalang perkembangan
Kristian di rantau Asia Tenggara.
Kerajaan Acheh menaungi kerajaan-kerajaan kecil di Sumatera.
Acheh juga menakluki negeri-negeri di Tanah Melayu.
· Acheh menjadi Serambi Makkah.
Acheh menjadi tempat persinggahan orang Islam yang akan menunaikan
haji.
· Aceh berperanan sebagai pusat
kebudayaan Islam.
Acheh menjadi pusat pendidikan Islam.
Terdapat banyak institusi pendidikan dan cerdik pandai di
Acheh.
Kegiatan keilmuan Islam berlaku dengan pesat di Acheh.
·
Menjadi tempat pengkaryaan puisi Islam.
Contohnya Bustanus Salatin.
Syair dapat menarik pembaca menghayati Islam.
·
Menjadi tempat ulama menghasilkan karya pemikiran Islam.
Banyak ualama tersohor lahir di Acheh.
Contohnya Hamzah Fansuri, Nurudin al-Raniri, Syeikh Syamsuddin
al-Sumaterani dan Abdul Rauf Singkel.
Karya mereka memperkayakan pemikiran dan membantu perkembangan
Islam.
[8 markah]
(c) Berdasarkan
peranan pedagang dan pemerintah, apakah nilai yang boleh dicontohi daripada
kesungguhan mereka menyebarkan Islam ?
· Gigih dalam menyebarkan Islam
· Sentiasa memberi galakan ke arah
perkembangan Islam
· Sanggup mempertahankan Islam daripada
pengaruh Kristian
· Memberi layanan istimewa kepada
penganut Islam
· Mencintai ilmu pengetahuan
· Menggunakan pengaruhnya untuk kebaikan
· Adil terhadap penganut agama lain
· Melaksanakan tanggungjawab menegakkan
Islam
· Mana-mana jawapan munasabah
[4 markah]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan