TEMA 10 KEMUNCULAN & PERKEMBANGAN NASIONALISME DI
AT
|
SOALAN STRUKTUR
(a) Apakah
yang dimaksudkan dengan semangat nasionalisme ?
· Perasaan cinta akan negara
· Gerakan membebaskan tanah air daripada
penjajahan politik dan ekonomi
· Gerakan mempertahankan tanah air
daripada pengaruh kebudayaan asing.
[2 markah]
(b) Berikan
dua dasar penjajah yang menyebabkan munculnya semangat nasionalisme.
· Tidak memberi peluang kepada rakyat
tempatan dalam sistem birokrasi Barat
· Mengekalkan rakyat tempatan dalam
ekonomi tradisional
· Melaksanakan dasar ekonomi yang
menindas peribumi
· Membawa masuk imigran
· Membiarkan ekonomi dikuasai pendatang
· Mewujudkan jurang sosial dalam
masyarakat
· Mengamalkan sikap pilih kasih dalam
pendidikan.
· Mengutamakan sekolah pengantar bahasa
penjajah
· Menyediakan pendidikan di peringkat
rendah sahaja untuk rakyat tempatan.
· Mendirikan sekolah di bandar sahaja
· Mengasingkan anak bangsawan daripada
anak orang kebanyakan
· Memperkenalkan pendidikan sekular
· Lepasan sekolah vernakular sukar mendapatkan
pekerjaan
[2 markah]
(c) Nyatakan
ciri nasionalisme di Asia Tenggara pada tahap berikut :
Tahap pertama
· Penentangan bersifat setempat sahaja.
· Tiada organisasi.
· Dipimpin oleh golongan agama
· Tidak bersifat politik
· Berkisar kepada isu kebudayaan, agama dan hak peribumi
· Tidak menuntut kemerdekaan segera
[2 markah]
Tahap kedua
· Bersifat radikal
· Menyeluruh di seeluruh negara.
· Mempunyai organisasi tersusun
· Dipimpin oleh ahli politik yang
berpendidikan Barat
· Gerakan ini bersifat politik.
· Matlamatnya menuntut kemerdekaan.
· Mahu membentuk kerajaan sendiri
[2 markah]
(d) Pada
pendapat anda, mengapakah setiap warganegara perlu memiliki semangat cinta akan
negara ?
· Sanggup membebaskan tanah air daripada
penjajahan
· Sanggup mempertahankan tanah air
daripada pengaruh asing
· Pendorong untuk memajukan negara
· Menyedarkan masyarakat akan ertinya
kemerdekaan
· Supaya mempunyai jati diri
· Supaya sentiasa menyokong dasar kerajaan
· Supaya sentiasa berhasrat untuk
menjulang nama negara
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
SOALAN
STRUKTUR
(a) Apakah
matlamat perjuangan Jose Rizal di Filipina ?
· Menuntut supaya Filipina dijadikan wilayah
Sepanyol
· Menuntut bangsa Filipina mendapat hak
yang sama dengan bangsa Sepanyol
·
Mendesak Sepanyol melakukan pembaharuan politik, ekonomi dan sosial
[2 markah]
(b) Nyatakan
langkah yang dilakukan oleh Andres Bonifacio untuk menuntut kemerdekaan
Filipina daripada Sepanyol.
· Menubuhkan Katipunan.
· Menerbitkan akhbar Kalayan
· Menyebarkan fahaman revolusi
· Melancarkan revolusi bersenjata
[2 markah]
(c) Berikan
dua peranan Raden Adjeng Kartini untuk mengubah nasib rakyat Indonesia.
· Berusaha memajukan taraf hidup rakyat
· Berusaha memberi pendidikan kepada
masyarakat
· Membela nasib golongan wanita
· Menghasilkan karya “Habis Gelap Terbitlah Terang” dan
“Penulisan Seorang Puteri Jawa”.
· Mendedahkan kemunduran rakyat
· Mendedahkan penindasan Belanda
· Memberi inspirasi menubuhkan Pertubuhan
Muhammadiyah
[2 markah]
(d) Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah tindakan yang dilakukan oleh penjajah Belanda
untuk menangani gerakan radikal Soekarno di Indonesia ?
· Menangkap Soekarno
· Menangkap pemimpin yang berjuang
bersama Soekarno
· Memenjarakan Soekarno
· Mengharamkan Parti Nasional Indonesia.
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
(e) Sebagai
generasi selepas merdeka, mengapakah kita harus menghargai perjuangan
nasionalis silam ?
· Membebaskan tanah air daripada
penjajahan
· Membentuk pemerintahan sendiri
· Mempertahankan tanah air daripada
pengaruh asing
· Membela nasib rakyat
· Memajukan ekonomi negara
· Mereka berusaha memajukan pendidukan
rakyat
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
SOALAN ESEI
(a) Terangkan
faktor kemunculan semangat nasionalisme di Asia Tenggara.
· Dasar Penjajah
Rakyat tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi
Barat.
Rakyat tempatan kekal dalam ekonomi tradisional.
Dasar ekonomi penjajah menindas penduduk peribumi.
Contohnya Sistem
Tanaman Paksa (indonesia) dan Sistem Polo (Filipina)
Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai pendatang.
Wujudnya jurang sosial dalam masyarakat.
· Pengaruh Agama
Agama menyatukan rakyat menghadapi kebudayaan Barat dan
agama Kristian.
Contohnya gerakan Islah di Tanah Melayu dan Indonesia serta
Persatuan Belia Buddha di Burma.
Agama menyatukan penduduk menentang penjajah.
Contohnya rakyat Filipina beragama Kristian menentang Sepanyol
mereka dianggap golongan kelas kedua.
Golongan agama menjadi pencetus nasionalisme.
· Karya Kesusasteraan
Memaparkan kesengsaraan akibat penindasan penjajah.
Membangkitkan kecintaan kepada negara.
Contohnya Noli Me Tangere (Filipina),
Kerikil,Kerikil Tajam dan Ke Makam Bonda (Indonesia),
Putera Gunung Tahan (Tanah
Melayu) dan lain-lain.
· Sistem Pendidikan
Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan.
Penjajah mengutamakan sekolah pengantar bahasa penjajah.
Penjajah hanya menyediakan pendidikan di peringkat rendah
sahaja.
Sekolah didirikan di bandar sahaja.
Anak bangsawan diasingkan daripada anak orang kebanyakan.
Pendidikan sekular memberi ancaman kepada sekolah agama.
Lepasan sekolah vernakular sukar mendapatkan pekerjaan.
· Kemunculan Golongan Intelektual
Golongan berpendidikan Barat dan Asia Barat terdedah kepada ideologi Barat dan Islam.
Mereka memimpin gerakan nasionalisme apabila kembali ke
tanah air.
· Pengaruh Media Massa
Akhbar dan majalah menyemarakkan semangat nasionalisme.
Media menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.
Contohnya, Tribune Indigene dan Cloche Felee (Vietnam)
Al-Ikhwan, Saudara, Warta Malaya dan Majlis (Tanah Melayu)
· Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan
Telefon dan telegraf memudahkan hubungan di kalangan
nasionalis.
Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang
sebelumnya terpisah.
Rakyat dan para pemimpin dapat berbincang idea-idea nasionalisme.
· Pengaruh Luar
Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata
nasionalis.
Negara kecil boleh mengalahkan negara yang besar.
Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada
nasionalis.
[8 markah]
(b) Nyatakan
ciri perbezaan gerakan nasionalisme antara tahap pertama dengan tahap kedua di
Asia Tenggara.
Ciri-Ciri Nasionalisme Tahap Pertama
· Penentangan bersifat setempat sahaja.
· Tiada organisasi.
· Dipimpin oleh golongan agama.
· Tidak bersifat politik
· Berkisar kepada isu kebudayaan, agama dan hak peribumi.
· Tidak menuntut kemerdekaan segera
Ciri-Ciri Nasionalisme Tahap Kedua
· Bersifat radikal
· Menyeluruh di seeluruh negara.
· Mempunyai organisasi tersusun
· Dipimpin oleh ahli politik yang
berpendidikan Barat
· Gerakan ini bersifat politik.
· Matlamatnya menuntut kemerdekaan.
· Mahu membentuk kerajaan sendiri
[6 markah]
(c) Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, bagaimanakah kuasa
Barat menangani gerakan nasionalis
radikal di Asia Tenggara ?
· Menjatuhkan hukuman bunuh
· Menangkap dan memenjarakan
· Membenarkan penubuhan parti politik
bersifat sederhana
· Mengharamkan parti politik radikal
· Melarang pemerintah tempatan terlibat
dalam politik
· Penjajah memberi peluang ke arah berkerajaan
sendiri
· Mana-mana jawapan munasabah
[6 markah]
SOALAN ESEI
(a) Terangkan
perkembangan gerakan nasionalisme tahap pertama di Filipina atau di Indonesia.
Nasionalisme
di Filipina
Tahap Pertama
· Dipimpin oleh Jose Rizal.
Menuntut supaya Filipina dijadikan wilayah Sepanyol.
Menuntut bangsa Filipina mendapat hak yang sama dengan bangsa
Sepanyol.
·
Menubuhkan Liga Filipina.
Mendesak Sepanyol melakukan
pembaharuan politik, ekonomi dan sosial.
· Dibuang negeri ke Dapitan, Mindanao.
Beliau dituduh terlibat dalam
pemberontakan
Djatuhi hukuman bunuh.
Tahap Kedua
· Dimulakan oleh Andres Bonifacio
Berhasrat mencapai kemerdekaan daripada Sepanyol.
Beliau menubuhkan Katipunan
· Menerbitkan akhbar Kalayan
menyebarkan fahaman revolusi
· Melancarkan revolusi bersenjata
Bonifacio dihukum mati
· Diteruskan oleh Emilio Aguinaldo.
Menuntut kemerdekaan daripada Sepanyol dan Amerika.
Bekerjasama dengan Amerika Syarikat mengusir Sepanyol.
· Mengisytiharkan kemerdekaan
Tetapi tidak disahkan oleh Amerika Syarikat
Meneruskan revolusi terhadap Amerika Syarikat
· Ditangkap pada 1901
Nasionalis menuntut kemerdekaan daripada Amerika menggunakan
saluran undang-undang.
[8 markah]
Nasionalisme di Indonesia
Tahap Pertama
· Dipelopori oleh Raden Adjeng Kartini.
Berusaha memajukan taraf hidup rakyat melalui pendidikan.
Menghasilkan karya “Habis Gelap Terbitlah Terang”
dan “Penulisan Seorang Puteri Jawa”.
Mendedahkan kemunduran rakyat dan penindasan Belanda
· Memberi inspirasi menubuhkan Pertubuhan
Muhammadiyah.
Muhammadiyah menyebarkan Islam sebenar
Menghindari ancaman sekularisme dan agama Kristian
Muhammadiyah membina sekolah, klinik dan masjid.
Tahap Kedua
· Dipelopori oleh Soekarno.
Menuntut kemerdekaan daripada Belanda.
· Menubuhkan parti radikal Parti Nasional
Indonesia (PNI).
Parti tersebut berjaya mempengaruhi rakyat Indonesia.
· Melancar revolusi
Bersama Sarekat Islam dan Parti Komunis Indonesia (PKI).
Belanda menangkap Soekarno dan pemimpin radikal.
Belanda mengharamkan parti-parti politik radikal.
[8 markah]
(b) Berdasarkan
pengetahuan anda, mengapakah nasionalisme di Thailand berbeza daripada yang
berlaku di negara lain di Asia Tenggara ?
· Nasionalisme timbul bukannya kerana
bencikan penjajah
· Mereka bukannya menuntut kemerdekaan
daripada penjajah. Rakyat ingin menamatkan pemerintahan beraja mutlak
· Rakyat tidak suka kepada kerabat diraja
yang membolot kuasa politik serta sikap raja yang boros
· Mereka mahukan sistem raja
berperlembagaan
· Nasionalisme Thailand tidak
menggulingkan raja
· Nasionalisme juga bertujuan menyekat
penguasaan golongan Cina dan kapitalis dalam ekonomi
· Menguatkuasakan undang-undang menyekat
penguasaan Cina dalam ekonomi dan pengaruh kebudayaan Cina
- Bertujuan untuk mengekalkan kemerdekaan Thailand.
· Mana-mana jawapan munasabah
[6 markah]
(c) Sebagai
seorang nasionalis, apakah nilai murni yang perlu anda tunjukkan untuk menjamin
kejayaan perjuangan ?
· Melahirkan semangat cinta akan tanah
air
· Jujur dalam perjuangan
· Ikhlas membela nasib rakyat
· Tidak bersikap mementingkan diri
· Berani menegakkan keadilan
· Mementingkan semangat perpaduan
· Bermusyawarah untuk membuat keputusan
· Mempunyai matlamat perjuangan yang
jelas
· Bijaksana dalam merancang strategi
· Sanggup menghadapi pelbagai risiko
· Tidak akan lari daripada perjuangan
· Mana-mana jawapan munasabah
[6 markah]
TEMA
10 NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PD 2
|
SOALAN STRUKTUR
(a) Berikan
judul akhbar berbahasa Melayu yang diterbitkan pada tahun 1930-an.
· Warta Malaya
· Lembaga Malaya
· Majlis
· Utusan Melayu
· Warta Negara
[2 markah]
(b) Apakah
isu yang disiarkan dalam akhbar tersebut.
Sosial dan Pendidikan
· Tudak ada pendidikan tinggi untuk orang
Melayu
· Tidak memberi peluang pendidikan untuk
anak perempuan
· Orang Melayu tidak menabung untuk
pendidikan anak-anak
· Melupakan kemahiran tradsional Melayu
· Menganggap pendidikan bahasa Inggeris
tidak penting
· Taraf sekolah Melayu yang rendah
· Sekolah Melayu tiada nilai ekonomi
· Bahasa Melayu tidak dimartabatkan
· Bahasa Melayu tidak dijadikan bahasa
rasmi dalam pentadbiran.
·
Nilai-nilai baik masyarakat Melayu dilupakan.
[1 markah]
Ekonomi
· Orang Melayu tidak mempunyai syarikat
kerjasama
· Kemasukan orang dagang yang begitu
banyak.
· Orang Melayu tidak melibatkan diri
dalam perniagaan
· Orang Melayu bersikap memilih kerja
· Orang Melayu malas berusaha
· Orang Melayu suka menjual tanah
· Orang Melayu tidak berjimat cermat /
boros.
· Orang Melayu tiada kampung khas Melayu
di Kuala Lumpur.
[1 markah]
(c) Nyatakan
persoalan yang dibangkitkan oleh pengarang majalah Melayu pada tahun 1930-an.
Majalah
Guru
· Pendidikan anak-anak Melayu
· Menyeru perpaduan di kalangan orang
Melayu
· Meniupkan semangat cinta akan negara
dan menentang penjajahan
· Membaiki taraf hidup orang Melayu
· Memajukan bahasa dan sastera Melaytu
· Menggalakkan perpaduan di kalangan guru
sebagai pemimpin bahasa
Pengasuh
· Membincangkan soal pentafsiran Islam
yang progresif
· Menggalakkan pendidikan di kalangan
orang Melayu
· Memperluaskan ilmu dalam pelbagai
bidang
· Memberikan pentafsiran terhadap
persoalan orang Islam
·
Menggesa orang
Melayu menjauhi sifat buruk
Bulan Melayu
· Menggalakkan perpaduan guru perempuan
di Johor
· Menggalakkan wanita mendapatkan
pendidikan untuk kemajuan diri
· Mendorong wanita menjaga kesopanan / nilai Islam dan budaya Timur
· Menggalakkan wanita menjadi obor
memajukan bangsa.
[2 markah]
(d) Berikan
dua mesej tentang semangat kebangsaan yang terdapat dalam novel Melayu pada
tahun 1920-an.
Novel Keris Melaka oleh Ahmad
Bakhtiar
·
Semangat perjuangan menentang penjajah Barat.
·
Menghargai tokoh Kesultanan Melayu Melaka
·
Menggunakan sejarah untuk mendorong semangat perjuangan bangsa
Novel Anak Mat Lela Gila oleh Ishak
Haji Muhammad
·
Semangat menentang penjajah oleh anak muda tempatan
·
Menghargai warisan bangsa sendiri
·
Mencintai tanah air
·
Menolak kesenangan demi maruah bangsa
Novel Putera Gunung Tahan oleh Ishak
Haji Muhammad
·
Semangat pemuda menjaga maruah bangsa
·
Mencintai tanah air
·
Berasa bangga dengan kebolehan sendiri
·
Sanggup menolak cinta pegawai penjajah kerana menjaga maruah bangsa
[2 markah]
(e) Pada
pandangan anda, apakah cara yang berkesan untuk menerapkan semangat kebangsaan
generasi muda di negara kita pada masa kini ?
·
Menerapkan dalam filem dan drama
·
Membangkitkan kesedaran melalui karya kesusasteraan
·
Mewujudkan laman sosial berkaitan semangat kebangsaan
·
Mengadakan sayembara puisi bertemakan semangat cinta akan negara
·
Mengadakan kempen semangat kebangsaan melalui media
·
Pertandingan bertemakan semangat cinta akan negara
·
Mana-mana jawapan munasabah
(2 markah]
SOALAN ESEI
(a) Isu
berkaitan orang Melayu dibincangkan secara meluas dalam akhbar dan majalah
berbahasa Melayu di negara ini pada tahun 1930-an. Terangkan isu tersebut.
Politik
·
British mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu.
Pembesar dan Raja-Raja Melayu
tidak memajukan rakyat.
·
Dasar pilih kasih British dalam pentadbiran.
Mengadakan
Malay Administrative Service (MAS)
·
Menyeru orang Melayu bersatu
Menubuhkan satu pertubuhan
kebangsaan.
Ekonomi
· Menggalakkan orang Melayu melibatkan
diri dalam perniagaan.
Menggalakkan syarikat kerjasama di kalangan orang Melayu.
Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang.
· Menyeru orang Melayu berubah
Meninggalkan sikap memilih kerja
Meninggalkan sifat malas.
Melarang orang Melayu menjual tanah mereka.
Menyeru orang Melayu berjimat cermat.
· Membela nasib orang Melayu di bandar
Meminta diadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur.
Sosial dan Pendidikan
· Memajukan pendidikan orang Melayu
Mengadakan pendidikan tinggi Melayu
Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan.
Menggalakkan tabungan untuk pendidikan anak-anak.
Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris
· Membaiki taraf sekolah Melayu
Memberi nilai ekonomi kepada sekolah Melayu.
· Memartabatkan Bahasa Melayu
Mendesak BM dijadikan bahasa rasmi dalam pentadbiran.
·
Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu.
Mementingkan kemahiran tradsional Melayu.
[10 markah]
(b) Berdasarkan
pengetahuan anda, jelaskan unsur semangat kebangsaan yang menjadi tema dalam
novel Melayu pada tahun 1930-an.
·
Semangat perjuangan menentang penjajah Barat.
·
Menghargai tokoh Kesultanan Melayu Melaka
·
Pengalaman sejarah mendorong semangat perjuangan
·
Menghargai warisan bangsa sendiri
·
Mencintai tanah air
·
Menolak kesenangan demi maruah bangsa
·
Semangat pemuda menjaga maruah bangsa
·
Berasa bangga dengan kebolehan sendiri
·
Mana-mana jawapan munasabah
[5
markah]
(c) Pada
pendapat anda, mengapakah wartawan pada tahun 1930-an menggunakan media cetak
untuk memberi kesedaran kepada masyarakat ?
·
Murah
·
Mudah
·
Digunakan dengan meluas
·
Digunakan oleh semua lapisan masyarakat
·
Cepat sampai kepada sasaran
·
Media lain sangat terhad
·
Boleh dibaca di mana-mana
·
Diminati oleh masyarakat
·
Boleh memuatkan banyak perkara dalam satu masa
·
Mana-mana jawapan munasabah
[5
markah]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan