TEMA 7
|
BAB 2 PENINGKATAN TAMADUN (BIDANG EKONOMI)
|
SOALAN STRUKTUR
(a) Apakah kemajuan dalam bidang
pertanian yang dicapai oleh masyarakat China sejak zaman Dinasti Shang ?
- Penggunaan tenggala.
- Penggunaan batas
- Penggunaan penggunaan kolar kuda.
- Penciptaan alat kegunaan pertanian.
- Pengenalan penanaman secara bergilir.
- Pengenalan sistem teres untuk pertanian
- Pembinaan terusan untuk pengairan dan pengawalan banjir.
[2 markah]
(b) Apakah punca yang menyebabkan semua negara kota di Yunani memberikan tumpuan kepada kegiatan perdagangan
?
· Keadaan muka bumi Yunani bergunung-ganang
- Muka buminya tidak sesuai untuk pertanian
- Wujudnya hubungan perdagangan dengan luar
- Penguasaan jalan laut
- Kekurangan bekalan makanan
- Untuk mendapatkan makanan dari luar
- Athens menjadi pusat pengumpulan barangan dari Timur
- Memiliki pelabuhan yang baik
- Terletak di tempat yang strategik
- Memiliki barang dagangan yang banyak
[2 markah]
(c) Berikan dua
faktor yang membantu kepesatan perdagangan di China sejak zaman Dinasti Han.
·
Perkembangan perusahaan logam dan tembikar
- Hubungan perdagangan dengan luar
- Perkembangan perdagangan dalam negeri
- Kemunculan persatuan perdagangan
- Kelahiran golongan pertengahan yang besar
- Perkembangan sistem perhubungan
- Penggunaan jalan Sutera Darat
- Penggunaan Jalan Laut
·
Perkembangan sistem pengangkutan
[2 markah]
(d) Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah tujuan penubuhan persatuan perdagangan dan
perusahaan (stresthin) pada Zaman
Vedik dalam tamadun India ?
· Menjaga
kebajikan pekerja
· Menuntut gaji
pekerja
· Melindungi
keselamatan pekerja
· Memantau
disiplin pekerja
· Meningkatkan
produktiviti pekerja
· Mengawal
jumlah pengeluaran barang
· Mengawal
kualiti barang
· Mengawal
harga barang
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
(e) Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah sumbangan kegiatan perdagangan antarabangsa kepada
negara kita ?
· Memajukan
ekonomi negara
· Menambahkan sumber
ekonomi negara
· Menggalakkan
pelaburan asing
· Mempelbagai
kegiatan ekonomi negara
· Menambahkan
peluang pekerjaan
· Membuka
peluang perniagaan
· Menggalakkan
daya kreatif dan inovatif masyarakat
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
SOALAN ESEI
(a) Terangkan
faktor yang membantu kepesatan aktiviti perdagangan dalam tamadun India pada abad ketiga sebelum masihi.
- Kemunculan pusat perdagangan
Contohnya Anga, Kalinga dan Karusa.
- Mempunyai bekalan barang dagangan yang banyak
Seperti
senjata, gading gajah, emas, berlian dan mutiara.
- Terdapat pelabuhan yang menghubungkan India dengan negara luar
Contohnya
Tamralipti, Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul, Kalyan dan Cambay.
- Terdapat persatuan perdagangan dan perusahaan (stresthin).
Contohnya
persatuan tukang kayu, tukang logam, tukang kulit dan sebagainya.
Persatuan
tersebut mengawal harga, kualiti dan gaji pekerja.
- Terdapat undang-undang yang menggalakkan perdagangan.
Undang-undang
digubal untuk mengawal persatuan.
Pelaksanaan
undang-undang itu diawasi oleh raja
- Penggunaan mata wang sebagai medium jual beli
Contohnya
mata wang emas pada Zaman Gupta.
- Kepesatan perusahaan.
Contohnya
perusahaan tekstil, kain kapas dan sutera, serta perusahaan berasaskan emas,
mutiara dan batu permata.
- Pelaksanaan sistem cukai.
Cukai dikenakan terhadap hasil pertanian dan buah-buahan.
[8 markah]
(b) Jelaskan
sumbangan tamadun China terhadap kemajuan pertanian.
- Penggunaan tenggala
- Penggunaan batas
- Penggunaan penggunaan kolar kuda
- Penciptaan alat kegunaan pertanian
- Pengenalan penanaman secara bergilir
- Pengenalan sistem teres untuk pertanian
- Pembinaan terusan untuk pengairan dan pengawalan banjir
[6 markah]
(c) Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh dilaksanakan
untuk menjadikan pertanian di negara kita sebagai satu bidang perniagaan ?
- Mengusahakan pertanian secara skala besar
- Menggunakan jentera moden dalam kegiatan pertanian
- Mengamalkan teknik pertanian moden
- Menumpukan kepada pertanian dagangan
- Berorientasikan eksport
- Memproses hasil pertanian menjadi barangan siap
- Menjalankan penyelidikan benih
- Mana-mana jawapan munasabah
[6 markah]
BAB 2 PENINGKATAN
TAMADUN (BIDANG PENDIDIKAN)
|
SOALAN
STRUKTUR
(a) Apakah
matlamat pendidikan seimbang dalam falsafah pendidikan Yunani ?
· Melahirkan insan seimbang dari segi
rohani dan jasmani
· Melahirkan insan cemerlang
· Melahirkan insan yang dapat menyumbang
kepada negara
· Melahirkan insan yang menguasai
pelbagai kemahiran
· Mempelbagaikan aspek dalam pendidikan
[2 markah]
(b) Berikan
dua kesan yang berlaku di Rom hasil daripada pendidikannya yang menekankan ilmu
praktikal.
· Infrastruktur dibina dengan banyak
· Masyarakat menikmati hidup sejahtera
· Pendidikan Rom menyerap ilmu daripada
tamadun Yunani
· Pusat pendidikan bertambah
· Ilmu pengetahuan berkembang
· Ramai Jurutera dihasilkan
· Ramai ahli falsafah dilahirkan
· Sejarawan menulis tentang kehebatan Rom
[2 markah]
(c) Nyatakan
ciri pendidikan agama dalam tamadun India pada Zaman Vedik.
· Menekankan ilmu agama
· Berteraskan agama Hindu
· Mempelajari kitab Veda
· Didominasikan oleh kaum lelaki sahaja.
· Golongan wanita tidak berpeluang
mendapat pendidikan
· Menggunakan bahasa Sanskrit
· Menggunakan kaedah hafalan
·
Dijalankan di rumah dan di istana.
[2 markah]
(d) Nyatakan
kemahiran yang ditekankan dalam tamadun China pada peringkat pendidikan berikut
:
(i) Peringkat rendah
· Mengenal tulisan ideogram
· Menghafal tulisan ideogram
· Menghafal buah buku suci.
[1 markah]
(ii) Peringkat
menengah
· Menulis karangan
· Mempelajari sastera
[1 markah]
(e) Pada
pandangan anda, apakah matlamat kerajaan menyediakan kemudahan pendidikan
kepada rakyatnya ?
· Mewujudkan masyarakat berilmu
· Mewujudkan masyarakat beragama
· Melahirkan masyarakat yang hidup
sejahtera
· Membolehkan masyarakat menguasai
kemahiran
· Melahirkan cendekiawan
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
SOALAN ESEI
(a) Jelaskan
tentang falsafah pendidikan berikut :
(i) Falsafah
pendidikan Athens
· Bertujuan melahirkan insan seimbang
· Seimbang dari segi rohani dan jasmani
· Insan seimbang akan menjadi insan yang
cemerlang
· Insan cemerlang dapat memberi sumbangan
kepada negara
· Mementingkan kemahiran dalam semua
aspek.
[3 markah]
(ii) Falsafah
pendidikan Sparta
· Bertujuan melahirkan tentera yang gagah
· Melahirkan tentera yang berani
· Tentera yang berani akan setia kepada
negara kotanya
·
Mementingkan
latihan fizikal
·
Menekankan
kemahiran menggunakan senjata
[3
markah]
(b) Terangkan pelaksanaan peperiksaan awam di
China pada zaman peningkatan tamadun.
- Peperiksaan awam mempunyai tiga tahap
Tahap
pertama (Hsiu Tai) setaraf dengan ijazah pertama
Tahap kedua (Chun Jen) setaraf dengan ijazah sarjanaTahap ketiga (Chin Shih) setaraf dengan ijazah doktor
falsafah
- Tempat peperiksaan diadakan mengikut tahap peperiksaan
Peperiksaan
tahap pertama dijalankan di peringkat daerah
Peperiksaan
tahap kedua dijalankan di ibu kota daerah
Peperiksaan
tahap ketiga dijalankan di istana /di hadapan
maharaja
- Lulusan peperiksaan boleh memegang jawatan tertentu
Lulusan
tahap pertama boleh menjadi pegawai kerajaan
Lulusan peperiksaan
tahap ketiga layak menjadi pendidik
- Tempoh peperiksaan adalah mengikut tahap peperiksaan
Peperiksaan
tahap ketiga diadakan dua kali dalam tiga tahun
Peperiksaan
tahap kedua dan ketiga diadakan tiga tahun sekali
- Peperiksaan awam dikendalikan dengan ketat.
Mereka
yang meniru akan dijatuhi hukuman mati.
Pemeriksa
dikurung sebelum tiba hari peperiksaan.
Calon ditempatkan di dalam bilik selama tiga hari
untuk menjawab.
[8
markah]
(c) Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah matlamat
pendidikan agama yang dilaksanakan dalam tamadun India pada Zaman Vedik ?
· Mempelajari hukum agama
· Menyediakan manusia menghadapi hari
selepas mati.
· Membolehkan manusia mengamalkan
nilai-nilai murni
· Mendalami agama Hindu dan Buddha
· Melahirkan Brahmin yang berilmu.
· Menambahkan ilmu pengetahuan.
· Mengatasi buta huruf.
· Menjawat jawatan dalam pentadbiran.
· Mana-mana jawapan munasabah
[6 markah)
BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
|
SOALAN STRUKTUR
(a) Apakah
kegunaan bahasa Sanskrit pada zaman kerajaan awal di Asia Tenggara ?
· Menulis batu bersurat
- Menulis kitab-kitab agama Hindu dan Buddha.
- Mendalami ajaran agama Hindu dan Buddha.
· Menulis kesusasteraan.
· Mempelajari ilmu
· Menjadi bahasa komunikasi kerajaan /
bahasa diplomatik
- Menulis hal-hal agama
- Mencatat doa
- Mencatat salasilah raja
- Merekod urusan pentadbiran
[2 markah]
(b) Berikan
dua perkataan Melayu yang diubahsuaikan daripada bahasa Sanskrit.
· Dosa
- Duka daripada perkataan dukkha
- Derhaka
- Manusia
- Pahala
- Rupa
- Sengsara
[2 markah]
(c) Nyatakan
pengaruh Hindu dan Buddha yang terdapat dalam kesusasteraan di Asia Tenggara.
· Terdapat perkataan Sanskrit dalam
kesusasteraan
· Bahasa Sanskrit digunakan untuk menulis
hasil kesusasteraan.
· Terdapat unsur mitos dalam
kesusasteraan
· Terdapat unsur lagenda dalam
kesusasteraan
· Jalan cerita berasaskan cerita dalam
epik Ramayana dan Mahabharata
·
Terdapat teater wayang kulit yang berasaskan epik
Ramayana dan Mahabharata.
·
Cerita-cerita lisan berasaskan epik Ramayana dan
Mahabharata.
·
Cerita hikayat disadur daripada epik Ramayana dan
Mahabharata.
[3 markah]
(d) Pada
pendapat anda, apakah peranan karya kesusasteraan dalam sesebuah masyarakat ?
· Memberi hiburan
- Membangkitkan semangat nasionalisme
- Membentuk akhlak yang baik
- Menyemai jati diri
- Menghargai perjuangan pejuang silam
- Mendedahkan kepincangan masyarakat
- Mempertahankan nilai murni masyarakat
- Mendorong semangat kerajinan
- Memberikan teladan yang baik
· Mana-mana jawapan munasabah
[3 markah]
SOALAN ESEI
(a) Terangkan cara
penyebaran pengaruh agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara.
- Disebarkan oleh Ksyatria (tentera).
Menyebarkan
agama melalui penaklukan tanah jajahan.
- Disebarkan oleh Vaisya (pedagang).
Menyebarkan agama sambil berdagang.
India
menjalin hubungan perdagangan dengan Asia Tenggara.
India
mahu mendapatkan emas dari Asia Tenggara.
- Disebarkan oleh golongan Brahmin atau pendeta.
Agama
diterapkan dalam pemerintahan, kesenian dan kesusasteraan.
- Disebarkan oleh pedagang tempatan
Mengambil
aspek kebudayaan India yang menarik.
Menyesuaikannya
dengan budaya tempatan untuk diamalkan.
- Dilakukan oleh pemerintah.
Menganut
agama Hindu atau Buddha.
Menjadi
ikutan rakyat.
[6 markah]
(b) Jelaskan
pengaruh agama Hindu dan Buddha terhadap sistem pemerintahan beraja di Asia
Tenggara.
- Meniru sistem beraja di India
- Pemerintah menggunakan gelaran raja
- Raja menjadi ketua pemerintahan
- Raja dibantu oleh golongan bangsawan dan pembesar
- Raja berkuasa mutlak
- Raja berkuasa dalam semua aspek meliputi pentadbiran, hubungan luar, ketenteraan dan khazanah negara
- Perintah raja menjadi undang-undang
- Perintah raja wajib dilaksanakan
- Melanggar titah raja adalah derhaka
- Orang yang menderhaka tidak akan diampunkan
- Raja dianggap bayangan tuhan
- Raja adalah dewaraja
- Raja mempunyai kesaktian
- Pelbagai adat istiadat diwujudkan untuk mengukuhkan kedaulatan raja
- Brahmin memimpin upacara keagamaan
- Raja membina kompleks kota
[8 markah]
(c) Pada
pendapat anda, mengapakah sistem pemerintahan perlu
disesuaikan dengan keadaan setempat ?
- Mengekalkan pemerintahan beraja
- Meneruskan tradisi
- Mengekalkan institusi beraja
- Menyesuaikan pemerintahan dengan perubahan masa
- Mewujudkan kestabilan politik
- Mewujudkan keharmonian masyarakat
- Memelihara kedaulatan raja
- Mewujudkan identiti negara
- Menjamin pemerintahan yang adil
- Memberi peluang kepada rakyat terlibat dalam pemerintahan
·
Mana-mana jawapan munasabah
[6 markah]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan